2021 - framåt marsch! Nyhetsbrev från Hand in Hand 28 januari 2021

År 2020 ligger bakom oss och vi är redo att blicka framåt! Trots att året var utmanande på många vis, var det samtidigt givande och vi är tacksamma över att ha fått dela det med dig.

Det hände en hel del under 2020. Vi sjösatte vårt hittills största projekt - Waves of Change - finansierat av Postkodlotteriet, mäktiga kvinnor valde att stötta initiativet #lyftblicken och framför allt - vi nådde det satta målet för 2020 års julkampanj Back to business, och lyckades därmed säkra utbildning för hela 6009 blivande entreprenörer!

Så, är vi back in business?

Både jag och nej. Under året har drygt 210 000 företag stärkts eller startats inom Hand in Hand-nätverket. Vi vet ännu inte hur många av dessa som klarat sig, men säkert är att de nyblivna entreprenörerna fått med sig kunskap, stolthet och en starkare förmåga att påverka sin levnadssituation också när pandemin ebbar ut.

I en utvärdering av vårt projekt för att stärka kvinnor i Madhya Pradesh, Indien, säger deltagarna att även om deras inkomster minskat under pandemin, har 96 procent av kvinnorna drabbats mindre hårt än sina grannar som inte deltagit i projektet. Vi ser alltså tydligt hur våra insatser bidrar till att bygga motståndskraft mot oväntade svårigheter av skiftande slag.

Samtidigt är brist på försörjning och tillräckliga inkomstmöjligheter fortfarande en av huvudorsakerna till fattigdom. Julkampanjen blev otroligt lyckad, men tusen och åter tusen kvinnor och unga väntar ännu på sin chans till en hållbar väg mot ett bättre liv.

Det är för dessa människor vi nu kämpar vidare. Vi ska göra allt vi kan för att stötta ännu fler blivande entreprenörer, och ibland kommer vi att be om din hjälp. Vi hoppas att du vill fortsätta ge oss den, för de utsatta människorna i Indien, Kenya och Zimbabwes skull.

Bidra direkt >>

SVT Morgonstudion lyfter blicken

Att initiativet #lyftblicken fortfarande är högst relevant bekräftades när SVT bjöd in oss för prata om hur pandemin påverkar de allra mest utsatta.Tillsammans med Andra Farhad gästade vi Morgonstudion och berättade om det vi gör bäst - fattigdomsbekämpning genom entreprenörskap. Se inslaget nedan!

Vad vore ett nytt år utan nya kollegor?

Katja Frölin, blir ny programhandläggare med ansvar för Zimbabwe. Katja började sin karriär som volontär för Hand in Hand India och har även under flera år arbetat som programkoordinator på Hand in Hand International. Utöver det har Katja arbetat, främst inom humanitärt arbete, för IFRC, Plan International och Rädda barnen.

Kristoffer Engstrand, blir ansvarig för MEAL. Kristoffer har lång erfarenhet av utvärdering och lärande efter att ha arbetat som projektledare och utvärderingskonsult på bland annat NIRAS och Indevelop.

Insamlingsteamet har också fått förstärkning! Oscar Edlund ansluter sig till gruppen i egenskap av ansvarig för partnerskap och events.

Slutligen säger vi hej till Ramona Zein, som blir projektkoordinator i kommunikationsteamet.

>> Missa inga nyheter - prenumerera på vårt nyhetsbrev <<

• nyhetsbrev