​All kraft krävs

Det är på skakiga ben världen återtar livet, kraften och initiativet. I några länder är pandemin fortfarande utbredd, andra har varit mer lyckligt lottade. Under våren genomfördes dramatiska nedstängningar, där transporter och varuflöden stoppades, gränser och marknader stängde och miljoner människor fick se sina inkomster krympa, eller till och med försvinna helt. Nu börjar länderna öppna igen, men krisen har förändrat mycket, särskilt för alla dem som arbetar i den informella sektorn – det betyder 90% av arbetskraften i låginkomstländer.

De länder där Hand in Hand arbetar har öppnat upp, oavsett om pandemin börjar gå tillbaka eller inte. Indien är det näst värst drabbade landet i världen med 5 miljoner smittade. Men riskerna med nedstängning och dramatiska fall i ekonomin, 24 % tapp andra kvartalet i år, gör att regeringen ändå väljer att öppna upp. Det gör att Hand in Hand kan fortsätta sina projekt med full kraft. Nu är stödet till entreprenörer viktigare än någonsin. Vi fokuserar på omställning och att hitta nya affärsmöjligheter och marknader. Vi söker samarbete med andra organisationer och delstatsregeringar. I ett av våra projekt i Indien - Rise up Women - har tusen kvinnor engagerats för att med offentliga medel sy ansiktsmasker.

Kenya och Zimbabwe är inte så drabbade som Indien. Där är Hand in Hand tillbaka och arbetar för fullt i de pågående projekten. I Zimbabwe öppnar skolorna i slutet av september och då kan entreprenörskapsträningen för unga ta ny fart. I Kenya är skolorna fortfarande stängda. Det är bekymmersamt. Att ta barn ur skolan har långsiktiga negativa effekter. För varje genomfört skolår räknar man med att senare årsinkomster växer med 10% - så varje missat skolår leder till oroväckande konsekvenser för fattiga barn.

Pandemin har drivit tillbaka utveckling i världen, med så mycket som tio år anser vissa bedömare. För att ta igen förlorad mark måste farten öka, entreprenörer få mer kunskap, kraft och stöd. Läget är hoppfullt men sårbart. Hand in Hands arbetssätt, som bygger på att stärka individen, entreprenören, är mer relevant än någonsin för att bygga motståndskraft mot kriser och en väg ur fattigdom.

• samarbete & partnerskap