Josefin tar emot mat från Håkan Thörnström framför Hammarvikenbilen

#mealsupporter

Det är märkliga tider vi lever i just nu och det enda som pratas om är Corona. Vi behöver knappast rapportera om läget i världen för det gör tyvärr ingen människa glad. Men i tider som allting känns tufft och tråkigt så finns det ändå saker som kan göra människor glada. Gemenskapen känns extra viktig och medmänsklighet är än viktigare. Och för oss som lyckligtvis inte drabbats så hårt av Corona så var det självklart att på något sätt hjälpa någon som har det svårt.

En solig fredag i slutet på mars tog Mats en promenad i centrala Göteborg. Mitt på Gustav Adolfs Torg stod stjärnkocken Håkan Thörnström och sålde matlådor. Någon vecka innan hade krögarprofilen meddelat att han kommer att behöva varsla all sin personal på Guide Michelin-krogen Thörnströms Kök på grund av effekterna som Corona fört med sig. Men som den entreprenör och kämpe han är så gick de in med inställningen ”om kunderna inte kommer till oss så får vi komma till dem”. Så där stod han sedan och sålde havets Wallenbergare när Mats gick förbi. Mats som i sin tur inte lagar någon gourmetmat hemma i köket köpte på sig ett gäng matlådor och gick hemåt.

Vid Bältespännarparken satt en man med en handskriven skylt där det stod ”Ibland får jag ingen mat”. Utan att blinka räckte Mats över ett par matlådor till mannen som blev överlycklig. Och det var där och då som tanken på #mealsupporter uppkom. Det finns många som kämpar med sina verksamheter just nu under Coronakrisen, och det finns de som alltid kämpar – varje dag, året runt. Självklart kan vi göra något litet för dessa människor.

Efter några telefonkonversationer internt beslutades det att Hammarviken under 10 dagar skulle köpa 100 matlådor om dagen från just Håkan Thörnström. Dessa lådor skulle sedan delas ut till bättre behövande i och runt Göteborg. Vi laddade upp under helgen och på måndagen satte vi igång med den första leveransen som då gick till Räddningsmissionen. Därefter engagerades hela kontoret i insatsen och alla var på olika sätt delaktiga i att utsatta personer i olika situationer fick ta del av vårt initiativ.

Torsdagen den 26 mars samlades större delen av vår personalstyrka på Kungstorget för att i mindre grupper gå runt i centrala staden för att dela ut till olika personer som annars kanske inte hade fått mat för dagen. Och vilket fantastiskt bemötande vi fick. Tänk att de mest utsatta personerna i samhället också är de som är minst själviska. Två citat som gjorde extra mycket avtryck var:
– ”Åh nu skulle Mange varit här, han hade blivit så glad för maten”.
– ”Det räcker med en matlåda, annars är det någon annan som blir utan”.

Under de 10 dagar som vi delade ut mat fick vi äran att möta samhällshjältar på Räddningsmissionen, som i sin tur bland annat hjälper hemlösa, kvinnojourer och papperslösa med både tak över huvudet och mat på bordet. Vi åkte även hem till tre utsatta familjer i olika områden i Göteborg samt lämnade mat till både Masthuggskyrkan och Bersjön Kyrka.

Vår förhoppning med initiativet #mealsupporter var och är fortfarande att fler företag som har möjlighet att hjälpa andra faktiskt gör det. Det finns så många företag som går på knäna just nu och det finns så många privatpersoner som kämpar varje dag. Gör något för dessa människor. Det sägs att ingen kan göra allt, men alla kan göra något. Låt oss göra något tillsammans!

Josefin Rydhede

Presskontakt Marknad- och kommunikationsansvarig 0739-36 66 48
Louise Börjesson

Presskontakt Social Media Manager

Hammarviken är en familjeägd företagsgrupp grundad i Göteborg. Med ett genuint intresse för entreprenörskap, en bred kompetens om företagande samt ett stort eget kapital investerar Hammarviken i bolag och entreprenörer som vill fortsätta växa. Genom att vara en aktiv och engagerad ägare skapar Hammarviken utvecklingsmöjligheter för företag, oavsett var i livscykeln bolaget befinner sig.

Lennart Torstenssonsgatan 6