KLART: Ellinor Lindbom förlänger med Hammarby

Foto: Peter Jonsson

23-åriga mittfältaren Ellinor Lindbom har förlängt sitt kontrakt med Hammarby över kommande säsong i Damallsvenskan.

-Först och främst är jag väldigt glad att Elle kan spela fotboll efter sin svåra ansiktsskada, en sådan svår skada ger perspektiv på livet och Elle har visat att hon är en lika stora kämpe på plan som utanför plan. En sådan karaktär är oerhört viktigt för oss när vi ska etablera oss i Allsvenskan, dessutom har Elle varit vår bästa spelare 2014 så jag är väldigt glad att hon fortsätter spela i Hammarby, säger huvudtränare Pär Lagerström.

Ellinor om förlängningen:
-När återtåget startades var det få som trodde på oss och i media kunde man läsa om hur Hammarby var ett lag i spillror. Därför känns det extra skönt och gör mig extra stolt att vi har lyckats motbevisa alla när vi har avancerat till Damallsvenskan. Nu tar vi sats inför nya mål och utmaningar.

-Jag skulle även vilja passa på att hylla Bajen Fans för hur de har stöttat oss under säsongen. Att kliva ut på Kanalplan till ”Just idag är jag stark” och stöttas av publiken under matchen är en fantastisk känsla. Likaså är det fantastiskt att spela bortamatcher där man möter Bajen Fans från alla delar av Sverige, avslutar "Elle."

Även talangfulla Marie Johansson, har valt att förlänga kontraktet med Hammarby över säsongen 2015.

• truppen 2015
  • damallsvenskan 2015

Hammarby IF Damfotbollförening är en ideell förening som startade sin verksamhet 1970. Visionen för föreningen är bredd och elit i samverkan. Det lever föreningen upp till genom sitt A-lag som spelar i Elitettan 2014 (Damallsvenskan 2015), talanglaget Bajen DFF i division 3 Östra Svealand 2014 (div. 2 nästa år) samt Utvecklingslaget som deltar i Svenska Spels F19 liga. Föreningens ungdomsverksamhet sträcker från flickor födda 2008 upp till flickor födda 1997. Idag har föreningen ca 22 ungdomslag som deltar i St Erikscupen.

Ekroth och Eke förlänger

Ytterligare två namn är klara för säsongen 2015. Petronella Ekroth och Helén Eke har förlängt respektive kontrakt över nästa säsong.

Hammarbys främsta målskytt klar för 2015

Elina Johansson är nästa namn ut som är klar för 2015. Hon blev med sina tio mål i årets elitetta Hammarbys bästa målskytt. Elina kom inför säsongen 2014 från Eskilstuna United som då tog klivet upp i Damallsvenskan. Därmed har hon varit med och fört upp två klubbar, två år i rad.

Allsvensk forward till Hammarby

Hammarby har nu gjort klart med forwarden Clara Markstedt. Clara kommer närmast från allsvenska Piteå IF och har dessförinnan bland annat spelat för Stockholmskonkurrenten AIK. Med över hundra allsvenska matcher i bagaget kommer Clara bli en viktig pusselbit i Hammarby under nästa år.

Hammarby värvar från svenska mästarinnorna

Lagbygget inför 2015 är i full gång, nästa namn Hammarby har knutit till sig är Katrin Schmidt, som närmast kommer från guldklubben FC Rosengård. Katrin har spelat i Ldb Malmö/FC Rosengård under de tre senaste säsongerna och med sig i bagaget har hon två SM-guld samt Champions League-spel.

Hammarbys lagkapten förlänger

Nu står det klart att Hammarbys lagkapten Olga Ekblom förlänger sitt kontrakt över 2015. Olgas resa från Enskede i division 1 där hon spelade delar av säsongen 2013 till Hammarby i Elitettan 2014, fortsätter nu med spel i Damallsvenskan nästa säsong.

Anna Lindblom förlänger kontraktet med Hammarby

Nu står det klart att Anna Lindblom kommer att spela i Hammarby även under säsongen 2015. Kontraktet är förnyat och Andrea Ruiz, sportchef i Hammarby kommenterar, - Med viktig rutin från allsvenskt spel och spetskompetenser som kommer vara viktiga för oss nästa år så känns det givetvis bra att en riktig bajare som Anna väljer att förlänga sitt kontrakt.

Hammarby förlänger kontraktet med Pär Lagerström

Nu står det klart att Hammarby förlänger kontraktet med huvudtränare Pär Lagerström i två år till. Kontraktet sträcker sig till år 2016. - Det känns väldigt glädjande! Det är med stolthet jag fortsätter detta uppdrag, kommenterar Pär.

Lina Ringshamre klar för Hammarby

Ringshamre som närmast kommer från damallsvenska Linköping.– Lina spetsar till konkurrenssituationen ytterligare, vilket är väldigt positivt för truppen, säger Hammarbys tränare Pär Lagerström.

Landslagsaktuella Emma Jansson fortsätter i Hammarby

Det står nu klart att forwarden Emma Jansson spelar i Hammarby ännu en säsong. Hon blir den 16:e spelaren som är klar inför säsongen 2015. ​Emma är landslagsaktuell, då hon nyligen blev uttagen till tipselitlägret för flickor födda F96/97 nu i November.

Två nya namn ​klara för Hammarby

Hammarby kan i dag presentera ytterligare två nyförvärv inför nästa säsong. Linnéa Eriksson, 22, och Malin Winberg, 23, som båda två närmast kommer från Sirius, har nu signerat kontrakten.

Tegström återvänder till Hammarby

Madeleine Tegström återvänder till Hammarby. När det stod klart att Hammarby åkte ur Damallsvenskan år 2011 så lämnade Madeleine till förmån för AIK. ​Efter 3 säsonger i Solnaklubben så är hon nu tillbaka på Kanalplan.

Hammarby värvar från seriekonkurrenterna

Hammarby kan nu presentera ytterligare ett nyförvärv inför säsongen 2015, 21-åriga Julia Karlenäs som närmast kommer från Mallbacken har nu signerat för Bajen. ​Julia har trots sin ringa ålder en hel del erfarenhet med sig i bagaget, både gällande allsvenskt spel och landslagsuppdrag.