Allsvensk forward till Hammarby

Bild: svenskfotboll.se

Hammarby har nu gjort klart med forwarden Clara Markstedt. Clara kommer närmast från allsvenska Piteå IF och har dessförinnan bland annat spelat för Stockholmskonkurrenten AIK.Med över hundra allsvenska matcher i bagaget kommer Clara bli en viktig pusselbit i Hammarby under nästa år.

- Hammarby har i år gjort en otrolig resa där både herr- och damlaget tagit sig upp i högsta divisionen. Jag vill vara med och etablera laget i damallsvenskan och dessutom tror jag att jag kan ta nästa steg i min utveckling i Hammarby, kommenterar Clara.

- Jag har försökt att få Clara till Hammarby i flera år, men hon har helt enkelt varit för bra för Elitettan. Hon har alla egenskaper som jag tycker en modern toppforward bör ha, hon är snabb, stark,  har god fysik och är bra i boxen. Jag tror och hoppas att Clara kommer ta ytterligare ett steg i sin utveckling hos oss under kommande säsong, jag ser en enorm potential i henne, kommenterar huvudtränare Pär Lagerström.

• damallsvenskan 2015
  • damallsvenskan
  • truppen 2015

Hammarby IF Damfotbollförening är en ideell förening som startade sin verksamhet 1970. Visionen för föreningen är bredd och elit i samverkan. Det lever föreningen upp till genom sitt A-lag som spelar i Elitettan 2014 (Damallsvenskan 2015), talanglaget Bajen DFF i division 3 Östra Svealand 2014 (div. 2 nästa år) samt Utvecklingslaget som deltar i Svenska Spels F19 liga. Föreningens ungdomsverksamhet sträcker från flickor födda 2008 upp till flickor födda 1997. Idag har föreningen ca 22 ungdomslag som deltar i St Erikscupen.

Hammarby värvar från svenska mästarinnorna

Lagbygget inför 2015 är i full gång, nästa namn Hammarby har knutit till sig är Katrin Schmidt, som närmast kommer från guldklubben FC Rosengård. Katrin har spelat i Ldb Malmö/FC Rosengård under de tre senaste säsongerna och med sig i bagaget har hon två SM-guld samt Champions League-spel.

Hammarbys lagkapten förlänger

Nu står det klart att Hammarbys lagkapten Olga Ekblom förlänger sitt kontrakt över 2015. Olgas resa från Enskede i division 1 där hon spelade delar av säsongen 2013 till Hammarby i Elitettan 2014, fortsätter nu med spel i Damallsvenskan nästa säsong.

Anna Lindblom förlänger kontraktet med Hammarby

Nu står det klart att Anna Lindblom kommer att spela i Hammarby även under säsongen 2015. Kontraktet är förnyat och Andrea Ruiz, sportchef i Hammarby kommenterar, - Med viktig rutin från allsvenskt spel och spetskompetenser som kommer vara viktiga för oss nästa år så känns det givetvis bra att en riktig bajare som Anna väljer att förlänga sitt kontrakt.

Hammarby förlänger kontraktet med Pär Lagerström

Nu står det klart att Hammarby förlänger kontraktet med huvudtränare Pär Lagerström i två år till. Kontraktet sträcker sig till år 2016. - Det känns väldigt glädjande! Det är med stolthet jag fortsätter detta uppdrag, kommenterar Pär.

Hammarbys främsta målskytt klar för 2015

Elina Johansson är nästa namn ut som är klar för 2015. Hon blev med sina tio mål i årets elitetta Hammarbys bästa målskytt. Elina kom inför säsongen 2014 från Eskilstuna United som då tog klivet upp i Damallsvenskan. Därmed har hon varit med och fört upp två klubbar, två år i rad.

Ekroth och Eke förlänger

Ytterligare två namn är klara för säsongen 2015. Petronella Ekroth och Helén Eke har förlängt respektive kontrakt över nästa säsong.

Landslagsaktuella Emma Jansson fortsätter i Hammarby

Det står nu klart att forwarden Emma Jansson spelar i Hammarby ännu en säsong. Hon blir den 16:e spelaren som är klar inför säsongen 2015. ​Emma är landslagsaktuell, då hon nyligen blev uttagen till tipselitlägret för flickor födda F96/97 nu i November.

Två nya namn ​klara för Hammarby

Hammarby kan i dag presentera ytterligare två nyförvärv inför nästa säsong. Linnéa Eriksson, 22, och Malin Winberg, 23, som båda två närmast kommer från Sirius, har nu signerat kontrakten.

Tegström återvänder till Hammarby

Madeleine Tegström återvänder till Hammarby. När det stod klart att Hammarby åkte ur Damallsvenskan år 2011 så lämnade Madeleine till förmån för AIK. ​Efter 3 säsonger i Solnaklubben så är hon nu tillbaka på Kanalplan.

Hammarby värvar från seriekonkurrenterna

Hammarby kan nu presentera ytterligare ett nyförvärv inför säsongen 2015, 21-åriga Julia Karlenäs som närmast kommer från Mallbacken har nu signerat för Bajen. ​Julia har trots sin ringa ålder en hel del erfarenhet med sig i bagaget, både gällande allsvenskt spel och landslagsuppdrag.

Sofia Lundgren gör comeback i Hammarby

Det står nu klart att Sofia Lundgren, 33, kommande säsong spelar i Hammarby-tröjan. Hon har tidigare spelat i Umeå IK och AIK innan hon gick till Linköpings FC hösten 2008. Hon är en mycket rutinerad målvakt med 27 A-landskamper i bagaget, hittills.

Landslagsaktuella Anna Oscarsson klar för Hammarby

Hammarby har gjort klart med 19-åriga Anna Oscarsson som närmast kommer från Jitex. Anna är trots sin unga ålder en spelare med erfarenhet såväl från internationellt spel som från spel i Damallsvenskan.

Revanschsugen Moa Hedell klar för 2015

​Hammarby kan i dag presentera ytterligare en kontraktsförlängning, denna gång med talangen Moa Hedell. Moa kom till Hammarby inför säsongen 2014 från Älta, men en korsbandsskada precis innan seriestart satte stopp för spel i Hammarbytröjan för Moas del.