Den 2 oktober blir det billigare att pendla mellan Hallandstrafiken och Västtrafik.

Billigare pendling mellan Hallandstrafiken och Västtrafik

Den 2 oktober sänker vi på Hallandstrafiken priset på periodbiljetter för resor till eller från Västtrafiks zoner. Det blir då billigare att pendla exempelvis till eller från Kungsbacka, Göteborg eller Borås.

Prissänkningen gäller för periodbiljetter (30 dagar, 365 dagar, samt 10x24 timmar) och innebär att den som pendlar mellan Hallandstrafikens och Västtrafiks områden får mellan 3–9 procent lägre pris beroende på vilken biljett man köper och hur långt man reser.

Samtidigt får fyra hållplatser i Frillesås dubbel zontillhörighet, vilket innebär att dessa hållplatser nu tillhör både Västtrafiks zon B och Hallandstrafikens zon Varberg B. I praktiken innebär det billigare resor söderut.

- Vi har tagit till oss av den kritik vi fått efter zonförändringen i våras och sett över hur vi på Hallandstrafiken kan förbättra för de som reser mellan Västtrafiks och Hallandstrafikens zoner. Nu sänker vi priset på vår sida för periodbiljetter och förbättrar även för de som bor i Frillesås. Dessa två åtgärder gör att gränsen mellan oss och Västtrafik blir mindre märkbar, säger Andreas Almquist Förvaltningschef på Hallandstrafiken.

Det handlar alltså om två förändringar som träder i kraft den 2 oktober och som påverkar resor mellan Hallandstrafiken och Västtrafik. Förändringarna beslutades vid senaste Driftnämndsmötet den 7 september.

• Harmoniserat gränsavdrag för periodbiljetter vid resor till Västtrafiks trafikområde.
    Sedan tidigare har Hallandstrafiken samma gränsavdrag för periodbiljetter på 35 procent till sina övriga länsgrannar inom Sydtaxan (ett avtal mellan Blekingetrafiken, Hallandstrafiken, Jönköpings Länstrafik, Kalmar Länstrafik, Länstrafiken Kronoberg och Skånetrafiken). Vid resa mot Västtrafik, som inte är en del av Sydtaxan, har ett prisavdrag på periodbiljetter med 15 procent tillämpats. Nu kommer Hallandstrafiken harmonisera gränsavdragen för 30- och 365 dagarsbiljetter till 35 procent mot alla länsgrannar. För 10x24 timmarsbiljetten är gränsavdraget 25 procent, vilket nu även gäller mot Västtrafik. Det innebär att Hallandstrafiken sänker priset på vår del av biljetten mot Västtrafik. Västtrafik kvarstår med sina priser på sin sida trafikområdesgränsen.
  • Dubbel zontillhörighet Frillesås.
    Hållplatserna Frillesås, Frillesås Korsväg, Frillesås skola och Löfta Bro får dubbel zontillhörighet. Det innebär att dessa hållplatser tillhör både Västtrafiks zon B och Hallandstrafikens zon Varberg B. Reser man söderut i Halland från någon av dessa hållplatser behövs med andra ord enbart en biljett för de zoner som passeras inom Hallandstrafikens 8 zoner. Exempelvis för resa till Varberg, behövs en biljett för Varberg AB. För att få rätt pris behöver biljetten inledningsvis köpas under ”snabbval” i appen, inte via reseplaneraren. Detta beror på tekniska begränsningar, som kommer att lösas under hösten.