​Varbergs bussterminal flyttas den 9 december

Den 9 december flyttar Varbergs bussterminal tvärs över gatan (Västra Vallgatan) till den tillfälliga platsen vid gamla Preem-macken. Där kommer bussterminalen att ligga ända tills dess att Varbergstunneln är helt klarFlytten av bussterminalen den 9 december innebär i sig inga förändringar i tidtabellen för resenärerna. Både stads- och regionbussarna kommer att utgå från den nya bussterminalen.

Från början var ett tidigare datum satt för flytten, men nu är det bestämt att det blir den 9 december.

-Till följd av ändrade förutsättningar i projektet Varbergstunneln, blir det nu extra tid för att göra helt klart i området där den tillfälliga bussterminalen ska ligga. Så flytten flyttas fram till den 9 december i stället, dvs vid vårt ordinarie tidtabellsskifte. När vi flyttar in med våra bussar är arbetena med bussterminalen helt klara. Det känns jättebra, säger Yamine Möllerström Henstam, kommunikationschef på Hallandstrafiken.

Skälet till att Bussterminalen flyttar tvärsöver gatan är alltså bygget av Varbergstunneln. Det projektet beräknas vara klart nån gång 2024-2025. Den tillfälliga bussterminalen kommer att ligga kvar på samma ställe från den 9 december tills dess att Varbergstunneln är klar.

-Söndagen den 9 december flyttar bussterminalen tvärs över gatan och där kommer bussterminalen att ligga kvar, ända tills dess att Varbergtunneln är helt klar. Så det blir bara en flytt och den sker alltså den 9 december.

Att bussterminalen nu flyttar över Västra Vallgatan kommer inte innebära några större förändringar för resenärerna.

-Både stads- och regionbussarna stannar på samma ställe och det blir inga förändringar i tidtabellen, med anledningen av att vi flyttar bussterminalen den 9 december, avslutar, Yasmine Möllerström Henstam.