Tidtabellsförändringar 15 augusti 2016

Den 15 augusti kommer Hallandstrafiken att göra vissa tidtabellsförändringar. Nedan listar vi de lite större förändringarna, men även mindre justeringar kan förekomma utöver detta. Vi rekommenderar därför våra resenärer att kontrollera sin tidtabell inför 15 augusti.

Lättast är att söka sin resa eller hitta de nya tidtabellerna i vår reseplanerare eller i vår app. Men man kan naturligtvis även få hjälp hos våra kundservicebutiker eller kontakta oss och få sin linjetabell hemskickad med posten.

Halmstad

Halmstad Resecentrum etapp 2

Från och med den 15 augusti påbörjas byggnationen av Resecentrum etapp 2, som beräknas vara klart sensommaren/hösten 2017. När ombyggnaden är klar kommer det att vara ett stort lyft för kollektivtrafiken i södra Halland. Vissa förändringar kommer att göras i busstrafiken med start 15 augusti för att möta de förändringar som sker när byggandet kommer igång.

Under byggnationen av resecentrum kommer ett busskörfält att inrättas mellan Wrangelsgatan till korsningen Laholmsvägen/Enslövsvägen/Bolmensgatan. Busskörfältet ska underlätta bussarnas framkomlighet under byggtiden. Enslövsvägen stängs av för all trafik vid anslutningen mot Laholmsvägen, vilket innebär att linje 10 och 50 kommer köra en annan väg. En tillfällig hållplats – Muraregatan - kommer att anläggas öster om järnvägsövergången vid Fredsgatan.

Det kommer bli förändringar på regionbussterminalen, då det kommer att bli svårt att angöra terminalen. Det kommer finnas två lägen på olika sidor av stationen, så vi rekommenderar att man är uppmärksam på var sin buss går ifrån.

• Linje 316, 330, 340, 350, 351 och 400 kommer angöra det tillfälliga läget på Stationsgatan.
  • Övriga linjer, 145, 314 och 318-325, avgår från den vanliga terminalen.

De två lägena kommer benämnas ”Halmstad Regionbussterm. Stationsgatan” och ”Halmstad Regionbussterm.” i tidtabellen och Reseplaneraren.

Viktoriagatan kommer inte att trafikeras på vägen till regionbussterminalen.

Här finns en karta över regionbussterminalen och de två lägena »

Vi rekommenderar våra resenärer att söka sin resa i vår reseplanerare för att se hur just deras resa eventuellt påverkas av byggarbetet.

Övriga linjeförändringar i Halmstad

Linje 63/64/71: Vi har gjort en översyn på dessa linjer och kommer förenkla upplägget från augusti 2016. Justeringen innebär att linje 71 kommer att tas bort. Linje 63 får en ändrad körväg och kommer att trafikera Stationsgatan och Knäredsgatan istället för Laholmsvägen. Linje 63 och 64 kompletterar varandra mellan stationen och Österskans. Anledningen till denna förändring är framkomligheten på Laholmsvägen i samband med byggnationen av Resecentrum etapp 2.

Linje 70: Ny linje som införs mellan Österskans och Kärleken med halvtimmestrafik från klockan 6 till 18. Tillsammans med linje 60 som trafikerar mellan Österskans-Sofieberg-Kärleken och har halvtimmestrafik, innebär detta att det nu kommer gå en buss fyra gånger i timmen.

Linje 316: Justeras för att passa bättre till tågen.

Linje 340: Ny linje som införs mellan Halmstad och Spenshult från augusti 2016. Detta för att möta det resbehov som kommer uppstå när det före detta sjukhuset blir bebott på nytt. Turutbudet på den nya linjen kommer att vara åtta dubbelturer per dag. Linjen kommer även att stanna längs med hållplatserna på väg 26 och både gamla och nya resenärer är välkomna att åka med linjen.

Linje 400: Hållplatsen Spenshult på väg 26 dras in från den 15 augusti. Vi hänvisar istället till Spenshult Övre som ligger vid ingången till det före detta sanatoriet där linje 340 vänder.

Laholm

Linje 223/227: Linje 223 kommer förstärkas med två dubbelturer till Knäred måndag till fredag. Detta beror på att Laholms kommun fått ett bidrag från Länsstyrelsen för integrationsbefrämjande åtgärder och kommunen köper därför denna trafik av Hallandstrafiken. I samband med förstärkningen av linje 223 kommer linje 227 få tidsjusteringar för att trafiken ska fungera bra ihop. Satsningen på linje 223 är ett projekt fram till sommaren.

Varberg/Falkenberg

Linje 555/556/651: Vi anpassar tiderna på dessa linjer till Gekås nya öppettider (till klockan 20.00) på lördagar och söndagar.

Linje 777: Enligt stort önskemål så kommer även Lassabacka att trafikeras. Vissa justeringar kommer därför göras på linjen.