Sommarkortet även 2019

Sommarkortet ja. Sommarlovskortet nej! Nu är allt klart!
Sommarkortet kommer säljas även i år och det blir till samma pris som förra året, 675 kr. Nytt för i år är att Sommarkortet kommer finnas med i mobilappen. Sommarkortet gäller för resor med Hallandstrafikens tåg och bussar inom Halland mellan den 15 juni – 15 augusti.

-Det blir första gången vi använder mobilappen för ett periodkort. Det ser vi som ett viktigt steg, säger Yasmine Möllerström Henstam, som tror att många resenärer kommer utnyttja möjligheten att ha Sommarkortet i mobilappen.
- När kommer periodkorten in i appen är en vanlig fråga till oss. Vi ser ju att fler och fler använder appen som sitt eget biljettkontor på fickan. Nu börjar vi med Sommarkortet och när den nya appen lanseras senare i år kommer andra periodkort successivt att flytta in i appen, säger Yasmine Möllerström Henstam, kommunikationschefen.
-En annan mycket stor fördel med Sommarkortet är ju att det inte är personligt. Fler kan åka på samma kort. Men inte samtidigt förstås, en person per resa gäller. Men inom t.ex. familjen går det ju utmärkt att dela på kortet, säger Yasmine.
Det statligt subventionerade Sommarlovskortet kommer inte att delas ut i år. Det blev helt klart när regeringen nyligen presenterade vårändringsbudgeten.
-Men för att möta ungdomarna kommer Hallandstrafiken att sälja Sommarkortet med en ungdomsrabatt i år. Det kommer då att kosta 400 kr och gäller på exakt samma sätt som det vanliga Sommarkortet, dvs i all vår trafik i Halland mellan den 15 juni – 15 augusti, säger Yasmine Möllerström Henstam.
-Sommarkortet med ungdomsrabatten gäller för alla ungdomar upp till 20 år. Kortet måste aktiveras innan dagen man fyller 20 år. Sen är det bara att åka, säger Yasmine Möllerström Henstam.
Sommarkortet säljs i alla Kundservicebutiker och hos återförsäljarna.
Sommarkortet gäller på Hallandstrafikens alla bussar och tåg inom Halland, under perioden 15 juni till 15 augusti.

Sommarkortet 2019
Pris vuxen: 675 kronor
Pris ungdom upp till 20 år: 400 kronor (kortet måste aktiveras innan 20-årsdagen)
Reseperiod: 15 juni- 15 augusti
Giltighet: Gäller på alla tåg och bussar inom Halland.
Säljstart: 10 juni
Säljställen: Kundservicebutikerna i Varberg, Falkenberg, Halmstad och Laholm samt hos återförsäljarna. Från den 15 juni säljs Sommarkortet även ombord på bussarna.