Vägarbete påverkar bussarna vid bussterminalen i Varberg.

Planerade vägarbeten påverkar busstrafiken vid bussterminalen i Varberg

I skuggan av Varbergs tunnel- och stadsbyggnadsprojekt kommer omfattande vägarbeten att påbörjas längs Västra Vallgatan vid Varberg station. Arbetena, som startar den 8 april och beräknas vara klara den 18 augusti, kommer att påverka busstrafiken. Särskilt tillgängligheten till och från Varbergs bussterminal.

Arbetet innebär en total avstängning av Västra Vallgatan i höjd med Varberg station. Syftet med vägarbetena är att genomföra ledningsomläggningar till bland annat det nya stationshuset, vilket är en viktig del av Varbergs tunnel- och stadsbyggnadsprojekt.

För att hantera situationen på ett effektivt sätt har Hallandstrafiken, tillsammans med Varbergs kommun och trafikföretagen som kör bussarna, vidtagit flera åtgärder. Dessa inkluderar justeringar av hållplatser och tillfälliga förändringar i körvägar. Stadsbussarna kommer flyttas till en ny tillfällig hållplats (läge L) på Kungsgatan 8 (utanför Varbergs boxningsklubb). Där kommer bussarna inte ha specifika platser för av- och påstigning, vilket innebär att den buss som kommer in först ställer sig längst fram i fickan och så vidare. Det blir även en ny tillfällig hållplats på Magasinsgatan 5, läge M, som ersätter läge E på bussterminalen. Eftersom bussarna inte kan vända på Västra Vallgatan, som de gör idag, kommer de behöva köra runt stadsdelen via Magasinsgatan, Kungsgatan och Engelbrektsgatan.

-Vårt mål är att busstrafiken ska fungera så bra som möjligt för våra resenärer under denna period. I vår app och i reseplaneraren på hemsidan kommer man kunna se vilket hållplatsläge som bussen går ifrån och vi uppmanar alla resenärer att vara uppmärksamma på bussens linjenummer och färdriktning, speciellt när man går på bussen på Kungsgatan, säger Peter Gyllander, Avdelningschef på Hallandstrafikens Informationsenhet.

På Hallandstrafikens hemsida finns utförlig information om hållplatsförändringarna, inklusive en karta över bussterminalen. De tillfälliga körvägarna och hållplatslägena kommer även vara uppdaterade i reseplaneraren i appen och på hemsidan.