Hallandstrafiken inför ensamåkning i färdtjänsten och sjukresor

Med start i måndags den 6 april, inför nu Hallandstrafiken successivt ensamåkning i färdtjänsten och för sjukresor. Detta efter rekommendationer från Folkhälsomyndigheten och Smittskydd Halland.
-Det betyder att det bara är resenären, föraren och eventuella ledsagare som åker med i bilen, säger Daniel Bernhardt, Trafikchef på Hallandstrafiken.

Ensamåkandet införs successivt för att klara omställningen i bokningssystem, hos våra trafikföretag och resenärer. Nya beställningar läggs nu alltid in som ensamåkning men äldre beställningar kommer läggas om kontinuerligt och till den 20 april bedöms alla resor inom färdtjänst och sjukresor vara ensamresor.

Antalet fordon som utför färdtjänst och sjukresor, kommer att vara desamma, även efter att ensamåkandet införts i Halland. Det kan innebära längre väntetider.

- Långa väntetider kan uppstå då ensamåkning innebär att fler resor ska utföras med samma antal fordon som tidigare, då samåkning gällde för större delen av vår trafik. Därför uppmanar vi resenärerna att även boka hemresan redan i samband med beställningen av inresan. Det är förstås extra viktigt om man inte har någonstans att vänta tryggt och säkert, säger Daniel Bernhardt.

-Vi hoppas på förståelse för detta om det uppstår i denna unika situation vi befinner oss i, säger Bernhardt.

Omsorgsresor och skolskjuts påverkas inte av beslutet så länge verksamheterna bedöms kunna hålla öppet. Där sker fortfarande viss samåkning men endast med andra resenärer inom samma verksamhet. Hallandstrafiken följer fortlöpande råd och rekommendationer från myndigheterna och för dialog med verksamheterna och är redo att agera ytterligare om situationen kräver detta.

- Jag vill passa på att tacka förare, verksamheter och resenärer som alla bidrar i denna svåra stund genom en god dialog och ansvarskänsla. Detta gör att vi känner oss trygga med att kunna utföra vårt samhällsviktiga uppdrag på ett tryggt och säkert sätt även under dessa omständigheter, avslutar Daniel Bernhardt.