Haleon´s Sverigechef Anja Schwarz

Haleons Sverigechef Anja Schwarz ny styrelsemedlem i Lif

Den 16 maj klev Haleons Sverigechef Anja Schwarz in i styrelsen för Lif – De forskande läkemedelsföretagen. Lif har förutom Anja även valt ytterligare tre styrelseledamöter – Anders Wesslau, vd för Merck Group Sverige, Vatroslav Mateljic, vd för Takeda och Jörg Schulze, vd för Bristol Myers Squibb

Konsumenhälsoföretaget Haleon har några av Sveriges mest älskade varumärken inom hälsovård i sin portfolio – så som Alvedon, Otrivin och Sensodyne. Genom att bli styrelseledamot hos Lif ser Anja fram emot att fortsätta arbeta med frågor kring egenvård och apotekens roll i större skala.

”Jag är väldigt förväntansfull inför det nya uppdraget som styrelsemedlem, och samtidigt väldigt ödmjuk inför det förtroende jag fått. Lifs värderingar går i linje med Haleons så det ska bli otroligt kul och spännande att vara en del av Lifs arbete framåt”, säger Anja Schwarz.

Anja har en gedigen bakgrund inom läkemedelsbranschen och har de senaste 18 åren jobbat för Haleons moderföretag GlaxoSmithKline i flera ledande befattningar inom försäljning och affärsutveckling, bland annat som landschef för Norska marknaden och stabschef i EMEA. Som en del av styrelsen kommer hon vara en del i arbetat att leda och besluta inriktningen för Lifs arbete.

Lif strävar efter att främja högkvalitativ vård och tillhandahålla tillgång till nya behandlingar genom att stärka Life Science-sektorn i nära samarbete med vårdens aktörer, politiker, tjänstemän och patientföreträdare.

Barbara Powell

Presskontakt Senior Corporate Affairs Manager, Nordic +46 709526725

Better everyday health

Haleon (tidigare GSK Consumer Healthcare) är ett global företag inom konsumenthälsa. Bolaget har en stark produktportfölj med populära varumärken som bland annat inkluderar Alvedon, Sensodyne, Voltaren, parodontax, Nicotinell och Otrivin i Sverige. Globalt har Haleon omkring 22 000 anställda på ca 170 marknader. Haleons syfte är att leverera bättre vardagshälsa som bidrar till ökat välmående.

Haleon Sweden

Gävlegatan 16