Gå direkt till innehåll
Bränder orsakade av laddbara produkter ökar. Med ljusbågsdetektorer hade många av dessa olyckor kunnat undvikas. Nu rekommenderar Elinstallationsreglerna att utrymmen med sovplatser ska skyddas med ljusbågsdetektorer.

Ny rekommendation: ljusbågsdetektor i sovrum

I utgåva 4 av Elinstallationsreglerna utökas rekommendationen kring ljusbågsdetektorn. Från att tidigare rekommendera säkerhetsprodukten där trä bearbetas så inkluderas nu även utrymmen med sovplatser. Vi frågade Hagers expert vad det innebär i praktiken.

Arc Fault Detection Device (AFDD), eller ljusbågsdetektorn som den heter i Sverige, ger ett säkert brandskydd.

I utgåva 3 av Elinstallationsreglerna rekommenderades AFDD i utrymmen där trä bearbetas maskinellt och där brännbart material och oersättliga varor lagras, samt i träbyggnader där brand enkelt kan spridas.

I den senaste utgåvan utökades rekommendationen till att gälla utrymmen med sovplatser.

– Det gläder mig eftersom AFDD hade kunnat sänka antalet elbränder ordentligt. I Tyskland är det sedan flera år rekommenderat att använda ljusbågsdetektorer vid elinstallationer i exempelvis sovrum, säger Mikael som är produktchef på Hager.

Enligt elsäkerhetsverkets sammanställning ökar elbränder i bostäder, särskilt bränder kopplade till laddbara produkter och värmepumpar. Rapporten täcker perioden 2018-2022.

– Under natten laddar många sina enheter bredvid sängen i sovrummet och laddarna är en potentiell brandrisk. Där har du en av anledningarna, enligt mig, till att man bör installera ljusbågsdetektorer för att skydda sovrum. På så vis ökar man både säkerheten och tryggheten, säger Mikael.

En vanlig jordfelsbrytare skyddar vid ett jordfel men reagerar inte vid parallell- eller seriefel. AFDD mäter spänning och strömkurvan och är byggd för att upptäcka isolationsfel, glappkontakt eller liknande fel – det vill säga ljusbågar som kommer och går. När en serie ljusbågar identifieras bryts strömmen. Genom att kombinera jordfelsbrytaren med en AFDD skapar man alltså ett ordentligt skydd mot brand. Därför har Hager även tagit fram en AFDD med personskyddsbrytare.