Joakim Ögren grundare Responda Group

Från småföretag till marknadsledande – En entreprenörsresa

2008 grundade Joakim Ögren tillsammans med Magnus Johannessen Responda med visionen att föra svarsservicebranschen in i den digitala eran. Med teknisk expertis och en stark förståelse för kundernas behov har företaget vuxit till att bli en ledande aktör inom branschen, med över 600 anställda och flera strategiska förvärv bakom sig. Här delar grundaren med sig av företagets utveckling, de största utmaningarna och vad som motiverar honom i rollen som CIO och ansvarig för M&A.

1. Vad inspirerade dig att grunda Responda 2008?
Innan jag grundade Responda drev jag ett företag som fokuserade på att sälja telefonilösningar till små och medelstora företag. Under den tiden såg vi ett teknikskifte där traditionella fysiska växlarna började ersättas av molnbaserade lösningar. Operatörer och stora systemintegratörer ledde denna transformation. Samtidigt såg vi att bolag som levererade svarsservice släpade efter tekniskt och förlitade sig alltför mycket på analoga metoder. Vi såg en möjlighet att kombinera vår tekniska expertis och insikt i kundernas behov med den nya tekniken, vilket gav oss ett perfekt tillfälle att starta Responda.

2. Hur har företaget förändrats/utvecklats under åren sen dess?
Responda har genomgått en imponerande utveckling sedan vi grundades 2008. Vår strategi att arbeta nära partners och erbjuda högkvalitativ svarsservice till deras kunder har varit en nyckel till vår framgång. År 2020 hade vi nått en stabil nivå, vilket möjliggjorde att vi kunde ta nästa stora steg. 2021 förvärvade vi Kalix Tele24, ett företag dubbelt så stort som vårt, och det blev startskottet för vår resa att konsolidera marknaden. I början av 2023 genomförde vi ytterligare ett förvärv, och vi välkomnade IK Partners som ny huvudägare. Drygt ett år senare har vi genomfört sex förvärv till, växt till över 600 anställda och uppnått en omsättning på 350 miljoner SEK. Trots den snabba tillväxten känner vi att resan bara har börjat, och vi ser fram emot att fortsätta expandera.

3. Vad gillar du mest med ditt jobb idag?
Som huvudansvarig för våra förvärv och CIO för koncernen uppskattar jag verkligen variationen i mina arbetsuppgifter. Det är spännande att få vara en del av att bygga upp Responda Group och forma företagets framtid. Men det som verkligen gör jobbet givande är de fantastiska kollegor jag arbetar med. Deras engagemang och kompetens gör det möjligt att tillsammans uppnå de höga mål vi sätter upp.

4. Responda Group har idag ca 600 medarbetare. Hur motiverar du dina medarbetare?
Jag har alltid haft ett stort intresse för detaljer och vill förstå det vi arbetar med på djupet, samtidigt som jag undviker att detaljstyra. Där tycker jag att det är jätteviktig att hitta en balans och ha förtroende för sina medarbetare. Vårt IT-team har en extremt hög nivå, och många har varit i bolagen i flera år. Jag tror att en stor del av deras lojalitet beror på att de får utrymme att ligga i framkant tekniskt. Vi uppmuntrar ständigt till innovation och personlig utveckling, vilket skapar en dynamisk arbetsmiljö där alla kan växa.

5. Vad är det bästa rådet som du har fått?
Jag har haft turen att få många bra råd under årens lopp och uppskattar särskilt diskussioner som kan utveckla både företaget och mig personligen. Jag söker ofta aktivt feedback från mina kollegor, och det är i dessa samtal som jag har fått några av de bästa råden. Dessa råd har hjälpt mig att navigera genom både små och stora utmaningar.

6. Vad är den största utmaningen?
Den största utmaningen just nu, och samtidigt det som gör mitt jobb extra roligt är att integrera alla förvärv in i Responda Group och skapa en enhetlig företagskultur. Vårt mål är att bli en marknadsledande kundservicepartner som levererar värdeskapande kundupplevelser, och den utmaningen driver mig varje dag.

7. Hur får du balans mellan arbetet och privatlivet?
För mig är det viktigt att ha en bra balans mellan jobb och privatliv, särskilt under intensiva perioder på jobbet. För mig är det då att ha aktiviteter utanför arbetet som ger avkoppling och återhämtning, och jag ser till att de faktiskt blir av, även när jobbet kräver mycket tid och energi. Den här balansen hjälper mig att behålla fokus och kunna prestera på en hög nivå.

Regioner

Responda Group är ett ledande svenskt kundserviceföretag. Våra 600 medarbetare hanterar årligen fler än 10 miljoner kundkontakter - åt mer än 3 500 uppdragsgivare. Vår passion är att genom innovativ, effektiv och kvalitativ service leverera värdeskapande kundupplevelser och stärkta relationer.

Responda Group grundades 1992 och omsätter cirka 350 MSEK på årsbasis med god lönsamhet. Bolaget har verksamhet i Stockholm, Eskilstuna, Kalix, Haparanda, Östersund, Arbrå, Ronneby samt Halden i Norge.

Marcus Lindqvist

Presskontakt CEO +46 70-252 85 63

Din partner för värdeskapande kundservice

Responda Group