VM i DMT och Trampolin i St Petersburg: Tim Lunding i VM-final i DMT (dubbelminitrampett)

Trampolingymnasten och förstaårssenioren Tim Lunding från Camp Active i Lidköping kvalificerade sig idag till final i DMT (dubbelminitrampett) under pågående VM i St Petersburg. Finalen går på lördag 14 november kl 12.00 (svensk tid).

Resultatet är ett av de bästa någonsin för svensk räkning. Tim kvalificerade sig som nr 4 av 8 finalister med två hopp och en total poäng av 71,800. Andrahoppet var mycket bra men inte helt perfekt - han har mer att hämta!

Totalt tävlade 37 gymnaster i kvaltävlingen.

Tim är 18 år och kommer ursprungligen från Örebro, men har flyttat till Camp Active i Lidköping för sin idrotts skull. Tim ingick i det svenska lag som tog brons i JEM 2008.

Tim vann även SM 2008 i DMT och representerar Sverige tillsammans med Jonas Nordfors från Upplands Väsby GK.

Fakta om DMT - se bifogat faktablad. I all korthet: I DMT springer gymnasten fram till trampetten och gör volter både upp på trampetten och en övning på väg ned i nedslagsmattan. Det är en explosiv och fartfylld tävlingsgren som ställer höga krav på snabbhet och gymnastisk teknik, med avancerade volter. Gymnasterna bedöms efter utförande (stil, höjdhållning och kontroll) samt utförande.

Mer information: Idrottschef Christina Almskoug, 070-531 62 49 (på plats i St Petersburg somn Head of Delegation)