USM i truppgymnastik i Lund 5 - 6 juni - ny succé för Gymnastikens Freestyle?

I fjol blev det succé.  Då ordnade LUGI gymnastikförening junior-SM. I år tar föreningen åter på sig arrangörskapet för SM i truppgymnastik; denna gång för ungdomar. Ca 500 tjejer och killar väntas till Lund under helgen den 5-6 juni, för att tävla i gymnastik, där flera Skånelag tillhör Sverigeeliten. Truppgymnastiken är en av Sveriges snabbast växande idrotter med ca 17 000 licensierade tävlingsgymnaster. Tävlingarna är spektakulära, bland annat med hisnande höga volter i strömhopp till hög musik och jublande åskådare på läktarna!

• Plats: Idrottshallen, Högevallsgatan, Lund
  • Tid: 5-6 juni. Start med defilering kl. 09.30 lördagen den 5 juni.
  • Presskontakt: Annika Niilekselä 070-2165400
  • Webadress: www.usm.lugigymnastik.se
  • -Vi  räknar med minst  500 tävlande, berättar tävlingsgeneralen Lotta Strandberg,  och tillägger att arrangemanget totalt kommer att locka en publik på närmare 1000 personer per dag. Truppgymnastik är en stor sport i Sverige och växer med ungefär 1000 nya utövare varje år. Idag är truppgymnastiken den absolut största gymnastik disciplinen i Sverige, fortsätter Lotta. Sverige tillhör världstoppnationerna i truppgymnastik – tillsammans med Danmark.

Sverige arrangerar i höst Europeiska Mästerskap i Truppgymnastik 2010, där ett 15-tal länder förväntas deltaga. Arrangörsförening för denna stora tävling är Motus Salto i Malmö och det hela går av stapeln i Baltiska Hallen med kvaltävlingar den 22 oktober, finaler den 23 oktober. Sverige är regerande EM-mästare i damklassen (GF Ling).

-LUGI Gymnastik är en av Sveriges bästa föreningar och vi räknar med en riktig folkfest. Inte minst eftersom truppgymnastik är en riktigt bra publiksport med många spektakulära moment. Taket lyfter nästan av åskådarnas hejarop och jubel, avslutar Lotta Strandberg.

Till Ungdoms-SM i Lund kommer drygt 50 lag från hela Sverige. De tävlande är mellan 11-15 år.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Truppgymnastik består av tre olika moment: Fristående, Tumbling och Trampett. Fristående är gymnastik/dans på en golvyta på 14x20 meter, där truppen ska röra sig koreografiskt som en enhet. Tumbling är volter i rad på en lång matta– mycket dramatiskt – och Trampett är höga hopp med volter. Man tävlar i tre klasser: damer, herrar och mixed. Ett lag består av 6 – 12 gymnaster. Se exempel på Gymnastikförbundets Youtube-sida

Tävlingarna sker på tre olika nivåer; ungdomsserien, juniorserien och seniorserien och man kan tävla i damklass, herrklass och mixedklass. I mixen måste hälften vara killar och hälften tjejer.

Gymnastikförbundet är en av Sveriges största idrottsorganisationer med 232 000 medlemmar i 1200 föreningar över hela landet. Gymnastikförbundet är också en av idrottens största kvinnoorganisationer - fyra av fem medlemmar är kvinnor.  Drygt hälften är under 21 år.