Två förbundskaptener för Kvinnlig Artistisk Gymnastik

Två förbundskaptener för Kvinnlig Artistisk Gymnastik

Från årsskiftet finns två förbundskaptener för Kvinnlig Artistisk Gymnastik. Uppdraget är fördelat i två olika ansvarsområden. Staffan Söderberg har huvudansvar för seniorlandslagsgymnasterna och nu får Sebastian Melander motsvarande uppdrag för juniorlandslaget.

För båda handlar det om arvoderade deltidsuppdrag vid sidan av jobben som huvudtränare i respektive förening (Söderberg i Stockholm Top Gymnastics och Melander i Eskilstuna Gymnastikförening, med några av svensk gymnastiks största framtidslöften).

Detta sker samtidigt med en ökad satsning från Gymnastikförbundet både i administrativt stöd på förbundet och i en utökad budget för landslagsverksamheten, allt i syfte att bygga vidare på den mångåriga satsningen inom ramen för projektet 'Guld i Sikte.  De två förbundskaptenerna jobbar nu även formellt som ett team med täta gemensamma landslagssamlingar och andra gemensamma utvecklingsinsatser.

Det första konkreta uttrycket för detta nya sätt att arbeta blir en nationell testhelg i Åkeshovshallen i februari, dit även de yngsta talangerna i utvecklingsgruppen även är inbjudna, säger Sebastian Melander.

Staffan Söderberg: - Redan hösten 2008 startade vi arbetet med tätare gemensamma landslagssamlingar. Vi har snabbt märkt en större gemenskap och stor vilja till samarbete, både från gymnasterna och tränarna.   Nu har vi en struktur med utveckling i olika steg, utarbetade kravprofiler och ett helt system som vi jobbar efter sedan ett par år. Med den utökade satsningen som förbundet gör och med detta mer formaliserade samarbete har vi en stadig grund för fortsatt positiv utveckling av svensk kvinnlig artistisk gymnastik!