Tusentals i kö till barngympan över hela landet på grund av lokalbrist och utrustning

Lokalbrist gör att tusentals barn inte får plats i gympan. I Stockholm (med 3000 barn i kö) har kommunen nyss fattat beslut om en utredning om en ny gymnastikhall.  I Göteborgsområdet står ytterligare 3000 i kö till barngympa.  Andra större städer som t ex Umeå har motsvarande problem.  Köer finns över hela landet. En grov beräkning är att ungefär 7000 – 9000 barn inte kan tas emot av gymnastikföreningarna. Många gymnastikföreningar bedriver verksamhet i lokaler med undermålig utrustning.

Frågan lyfts av Gymnastikförbundet på Träffpunkt Idrottsmiljö under IDA-mässan i Göteborg 20 – 22 november. Grundläggande motorikträning med gymnastik är temat.

- Allt fler barn lever i urban miljö, säger docent  Suzanne Lundvall, lärare och forskare på Gymnastik- och Idrottshögskolan GIH i Stockholm, som liksom Gymnastikförbundets ordförande Malin Eggertz Forsmark deltar som föreläsare under mässans seminarier den 21 oktober. (Båda på bild ovan i Gymnastikförbundets monter),

Suzanne Lundvall, som också är vice ordförande i Gymnastikförbundet, fortsätter: - Därför är det viktigt att landets kommuner bygger in rörelsemöjligheter för barn, i och utanför skolan. Där får inte gymnastiken glömmas bort eftersom den ger grundläggande motorisk träning. Gymnastikförbundets egna undersökningar  visar dessvärre på problem – till exempel nya idrottshallar helt utan gymnastikredskap. Eller nedslitna lokaler med undermålig utrustning.

Inspiration från Danmark: motorikhall och parkour-hall
I barngympan ges grundläggande motorisk träning, viktig för både kropp och knopp. Gymnastik är en av de allra största flickidrotterna och ger dessutom en bra grund för många andra idrotter.
- Vårt mål är att stimulera till nytänkande runt gymnastiken. Idag finns många spännande alternativ, allt ifrån mjuka och lätt flyttbara gymnastikredskap som svenska leverantörer erbjuder, till helt nya typer av gymnastikhallar.  I vår monter på IDA-mässan visar vi spännande exempel från Danmark
– en ’Motorikhall’ i Århus och en nybyggd hall enbart för Parkour!

Få fullt utrustade gymnastikhallar.
Över hela Sverige finns idag endast drygt 50 hallar fullt utrustade för gymnastik. Detta kan jämföras med 62 bandybanor med konstis, 446 tempererade inomhusbad, 312 hockeyhallar, 394 banor för racketsporter, 641 ridhus, 3243 fotbollsplaner med gräs och 360 med konstgräs. (Uppgifterna hämtade ur statistik från Sveriges Kommuner och Landsting (SKL).