Tanja Milchakova Årets Ledare

Tanja Milchakova Årets Ledare

Gymnastikförbundets styrelse har utsett Årets Ledare. Hon heter Tanja Milchakova, uppskattad ledare och tränare i Rytmisk Gymnastik i Örnsköldsvik.

Tatiana (Tanja) Milchakova,Örnsköldsviks Gymnastikklubb, är inte 'bara' tränare till mångfaldiga SM-vinnaren Therese Larsson (och många SM-mästarinnor före Therese). Under sina 16 år i Örnsköldsvik har hon också kommit att bli något av en extramamma för sina gymnaster. Hennes förening motiverar sin nominering så här: 'Hon sporrar dem på allra bästa sätt och tar fram deras starka och positiva sidor för bästa resultat på RG-mattan. Men inte bara på mattan finns hon för dem utan hon tänker på dem dygnets alla timmar. Hon finns till jämt för sina gymnaster!'

Tanja kommer ursprungligen från Vitryssland med en egen framgångsrik karriär som gymnast bakom sig. Hon tävlade i landslaget för Rytmisk Gymnastik under 80-talet. Turligt nog fick hennes man jobb i Sverige.. Många vittnar om hur mycket Tanja betyder för klubbens framgångar och även om hur omtyckt hon är! Själv uttrycker hon sin ledarfilosofi ungefär så här: - Man ska ha en bra relation med barnen och ungdomarna. Då får man deras förtroende. Man ska kunna lita på varandra, både som idrottare och människor. Var ärlig mot dem!

- Jag försöker vara ett stöd för gymnasterna i alla situationer och skapa en positiv miljö där man hela tiden sporrar och stöttar varandra, säger Tanja - som också hela tiden betonar att vi måste understryka att hon är en del i ett ledarteam och att ingenting vore möjligt utan alla de andra i hennes förening och på andra nivåer i förbundet:

- Jag är så tacksam för allt stöd jag får och det är det som gör allt möjligt! avslutar den ödmjuka, uppskattade och nu även belönade Tanja Milchakova.

Utmärkelsen Årets Ledare medför inte baraära utan också tiotusen kronor som Tanja tar emot vid helgens SM i Gymnastik i Fyrishov. Utdelningen sker under Winners Final ca kl 15.25 - 15.35 söndag 31 maj.