Sverige och Helsingborg får nytt stort gymnastikarrangemang: Eurogym 2014

Eurogym är Europas största gymnastikevenemang för ungdomar 12 - 25 år. Det arrangeras vartannat år. 2012 är Portugal och Coimbra värdar. Sverige och Helsingborgs Stad har nu tilldelades arrangemanget 2014, efter noggranna förberedelser och en lika noggrann utvärdering av Europeiska Gymnastikförbundet (UEG).

Eurogym är ett event helt utan tävlingsinslag, endast uppvisningar, workshops av och med en massa glada ungdomar som kommer att prägla hela staden. Helsingborg räknar med att ta emot drygt 4 500 personer under en intensiv vecka från 12 juli till 18 juli 2014. Evenemangen kommer delvis att äga rum i Helsingborgs nya Multiarena, men även synas på många platser inklusive stadens gator och torg,  som fylls av uppvisningar.

Arrangemanget genomförs av en allians av 11  lokala gymnastikföreningar (Helsingborgs GF), i samarbete med och med stöd av Svenska Gymnastikförbundet och Helsingborgs Stad.

- Det blir det fjärde internationella arrangemanget för oss sedan 2009, säger Gymnastikförbundets generalsekreterare Stefan Bengtsson. Vi har ett gott rykte som arrangörer och jobbar för att få ännu fler! (2009 EM i hopprep, 2010 EM i truppgymnastik/teamgym och 2011 Europeiska Gymnastikförbundets kongress i Malmö).

Mer information: Stefan Bengtsson, 08-699 6493, stefan.bengtsson@gymnastik.se