Svenskt DMT-lag tävlar i VM i trampolin - Eurosport direktsänder

VM i Trampolin startar fredag 15 sept i Eindhoven, Holland. Fyra svenskar tävlar i en av de tre grenarna, dubbelminitrampett eller DMT. (De övriga två grenarna är trampolin och synkron trampolin). Laget består av Mathias Lindeberg och Nils Melkerud, båda Uppsala Gymnastikförening, samt Martin Innala och Tommy Nordfors; Upplands Väsby GK. De tre förstnämnda med meriter från andra internationella tävlingar; endast Tommy Nordfors är 'rookie'. Tävlingsstart fredag 16 sept kl 12. Eurosport direktsänder med Jenny Söderlund som svensk kommentator. Svenskarna är redan på plats i Holland. Fredagen 16 sept startar man med kvaltävlingar både individuellt och i lag. Lagfinalen går kl 19 på fredagskvällen. Svenskarnas mål är att placera sig bland de fem främsta och därmed gå vidare till lagfinalen. Individuellt kanske Mattias Lindeberg har visat den bästa formen på senare tid - men marginalerna är mycket små i denna explosiva idrottsgren, där deltagarna utför avancerade dubbla volter (eller trippla) med många skruvar med avstamp från en liten trampolin 50 x 60 cm. För att få höga poäng ska man dessutom landa helt stabilt på mattan - en svår balans mellan stil och svårighet. Med i Holland är förbundskaptenen Jan Rosén, tel 0708-54 52 12, och Ulf Andersson, v ordf i förbundet och själv f d DMT-gymnast, tel 0708-79 19 40. För mer information om DMT och trampolin - se www.gymnastik.se/press, klicka på 'fakta' och ladda ner dokumentet Trampolin.