SM i Fyrishov (Uppsala) 5 - 7 maj - gör Wagner en 'Wagner'?

De kvinnliga landslagsgymnasterna landade på Arlanda igår 1 maj efter EM i Volos, och de manliga landslagen i artistisk gymnastik har avlöst dem i EM i Grekland för att tävla för Sverige 6 - 7 maj. Olyckligt nog samma helg som SM i gymnastik går i Uppsala för samtliga övriga discipliner! Fyrishov är platsen för årets SM. Som en sista påminnelse sänder jag fullständigt tävlingsschema (nedan - flik 1 'Dag-för-dag', flik 2 uppdelat på respektive disciplin.) Den fråga många redan ställt mig är 'Kommer Wagner att göra sin 'Wagner', den svåra volt som hon själv uppfunnit och som nu är inskriven i gymnastikhistoriken. Mitt svar är: kom och se själva…. Det vet bara Veronica själv! Vad Staffan Söderberg, förbundskaptenen och tränaren, sade mig i går kväll är att Veronica är i fin form vilket väl ökar oddsen för en repetition av hennes lyckade framträdande i Volos med sin dubbla framåtvolt i pik! Gymnaster från hela landet tävlar, inte bara i artistisk gymnastik: den spektakulära truppgymnastiken med akrobatiska volter och hopp, aerobic gymnastics, hopprep, trampolin/DMT, och inte minst den vackra disciplinen rytmisk gymnastik där vi också har en talang på uppåtgående, Therese Larsson från Örnsköldsvik. (Fullständiga startlistor finns på www.gymnastik.se under rubriken 'pressinformation', med geografiska angivelser efter gymnasternas namn). Ackreditering till tävlingen sker enklast med ett mejl till undertecknad, birgitta.rittner@gymnastik.se eller per telefon 070-386 44 00. Varmt välkomna till Uppsala och årets SM! Birgitta Rittner, Gymnastikförbundet Fredagen den 5 maj A-hallen B-hallen Fyrissskolan Kl. 10.00-12.00 08.00- 09.15 17.00-22.00 Förträning Förträning Kvaltävling Trupp Trampolin, dubbeltrampett Aerobic Gymnastics Damer Flickor & Pojkar USM JSM Individuellt damer Kl. 12.15-14.15 09.30-15.00 17.00-21.00 Kvaltävling Tävling Tävling Trupp Trampolin, dubbeltrampett Hopprep Damer Flickor & Pojkar USM JSM JSM Damer Kl. 14.30- 15.30 Kl. 15.00 17.00-21.00 Förträning Förträning Kvaltävling Trupp Rytmisk gymnastik Hopprep Herrar & Mixed Individuellt & trupp mångkamp Damer Kl. 15.45-16.50 17.15-22.00 Kvaltävling Kvaltävling Trupp Rytmisk gymnastik Herrar & Mixed Individuellt Kl. 17.00-18.20 17.15-22.00 Förträning (semifinal) Tävling, mångkampsfinal Trupp Rytmisk gymnastik Damer Trupp Kl. 18.30-20.00 Semi-finaltävling Trupp Damer Lördagen den 6 maj A-hallen B-hallen Fyrissskolan Kl. 08.00-10.00 11.00-15.00 08.30-15.00 Tävling, grenfinal Kvaltävling Tävling Rytmisk Gymnastik Artisktisk Gymnastik Hopprep Trupp Damer Lag SM & JSM Kl. 10.15-11.45 Förträning Trampolin, dubbeltrampett Damer & Herrar, ind. + synkron Kl. 12.00-13.40 Kvaltävling Trampolin, dubbeltrampett Damer & Herrar individuellt Kl. 12.00-13.40 Tävling Trampolin Damer & Herrar Synkron Kl. 14.30-15.30 Förträning (winners final) Trupp, Aerobics Gymnastics, Rytmisk Gymnastik Kl. 16.00-18.00 Winners final Trupp, Aerobics Gymnastics, Rytmisk Gymnastik Söndagen den 7 maj A-hallen B-hallen Fyrissskolan Kl. 10.30-11.30 08.00-09.15 Förträning (winners final) Förträning Trampolin & Dubbeltrampett, Rytmisk Gymnastik Artisktisk gymnastik, Hopprep JSM Kl. 12.00-14.00 09.30-11.00 Winners Final Tävling Trampolin & Dubbeltrampett, Rytmisk Gymnastik Artisktisk gymnastik, Hopprep JSM