Redman/Rydén nära personrekord i VM-finalen i synkron trampolin

Redman/Rydén nära personrekord i VM-finalen i synkron trampolin

Det svenska synkronparet bestående av Hanna Rydén och Sofia Redman kom efter en mycket fin hoppning sjua i VM-finalen i synkron trampolin, medan Jonas Nordfors tyvärr hoppade ur i sin VM-semifinal i trampolin.

Hanna och Sofia överträffade sig själva och var nära ett nytt personligt rekord i finalen i synkron trampolin på VM i Baku. Deras serie var väldigt samspelt och belönades med poängen 44,640. De slutade sjua i finalen där de klättrade en placering från kvalet.

- Det känns jättebra, vi inte kunde ha gjort en bättre final! Vi höjde oss från kvalet och jag känner att vi bara har njutit och haft så roligt, säger Sofia Redman.

- Bara att få vara här när alla kör så bra är jättekul, fyller Hanna Rydén i.

Mästerskapsguldet gick till ett par från Kina (Hu/Zhang) silver till Japan (Tamura/Mori) och brons till Portugal (Marianito/Martins).

Efter ett mycket fint kval i torsdags, då Jonas Nordfors som första svensk någonsin tog sig till en semifinal på VM i individuell trampolin var det idag dags för tävling.

Jonas hade ökat svårigheten i sin serie jämfört med kvalet och den innehöll tre trippelvolter. Det var en satsning som inte gick hela vägen hem och Jonas hoppade tyvärr ur i den tredje övningen i serien.

- Jag är otroligt nöjd med allting. Jag lyckades ta mig hit och jag presterade bättre än vad jag trodde att jag skulle göra utifrån de förutsättningar jag har haft. Jag tog mig till en semifinal vilket är stort, jättestort. Så även om det inte blev någon succé idag så är jag en erfarenhet rikare och den kommer jag ta med mig, framför allt till EM nästa år där jag siktar ännu högre. Så nu är det bara hem och jobba, säger en nöjd Jonas Nordfors.

Vad hände i starten?

- Jag hoppade ett hopp för mycket i starten. Jag skulle stannat och börjat om men tänkte, äh jag kör. Den här gången gick det inte, så nästa ska jag tänka mig för ett steg längre och stanna, avslutar Jonas.

I morgon söndag avslutas VM i Baku. Då tävlar Lina Sjöberg, regerande världsmästarinnan i DMT i finalen som börjar klockan 11.00 svensk tid.

Gymnastikförbundet är en av Sveriges största idrottsorganisationer med cirka 240 000 aktiva medlemmar i 1039 föreningar över hela landet. Svensk Gymnastik möjliggör för alla att träna, tävla och uppleva rörelseglädje. Rörelse är vårt språk.