Pressinformation från Gymnastikförbundet

VERONICA WAGNER PÅ LÄKTARPLATS I BEIJING 9 AUGUSTI - bloggar

Det blev tyvärr ingen plats i den svenska OS-truppen för nordens bästa kvinnliga gymnast. Veronica och hennes tränare Staffan Söderberg reser istället till Beijing den 8 augusti och finns på läktarplats under samtliga gymnastiktävlingar (Söderberg åker hem före grenfinalerna men Veronica stannar kvar tillsammans med sin familj). Båda har lovat att delge oss sina intryck från Beijing och från tävlingarna (om tekniken tillåter), via www.gymnastik.se.

Veronica har dessutom en egen blogg: http://www.metrobloggen.se/jsp/public/index.jsp?article=19.99678.

SVT OCH EUROSPORT SÄNDER FRÅN GYMNASTIK-OS - FIG planerar Gymnastik-TV på nätet.

Sändningstider läggs upp på www.gymnastik.se. Om tekniken håller kommer också Internationella Gymnastikförbundet (FIG) att lansera en ny hemsida före OS med möjligheter att se webb-TV från OS-gymnastiken. Om detta återkommer vi givetvis.

ULF ANDERSSON TILL INTERNATIONELLA GYMNASTIKFÖRBUNDET

Den 1 september flyttar min kollega Ulf Andersson (CV nedan) från Gymnastikförbundet i Sverige till Internationella Gymnastikförbundets (FIG) kansli i Lausanne. Handplockad till gymnastikens högsta organ, för att bland annat arbeta med utvecklingen av internationella gymnastikevenemang. FIG är att gratulera - själv kommer jag att sakna Ulf mycket, även om han lovat att fortsätta att vara en kunskapsbank om svensk och internationell gymnastik både för oss på förbundet och för svenska journalister.

Signerat Ulf Andersson: ABSOLUT ALLT OM GYMNASTIK, UNDER OCH FÖRE OS

Ulf har tillbringat en stor del av sommaren med att sammanställa ett enormt dokument med bokstavligen det mesta han kan om gymnastik. Här finns OS-deltagarna, tidigare medaljörer både svenska och internationella, kuriosa, porträtt av internationella gymnaster, förklaringar om hur OS-tävlingarnagår till och bedöms, domare, om gymnastikens rötter. Med hjälp av detta dokument kan varje redaktion hitta en egen infallsvinkel på OS och får ett fullödigt faktamaterial för redaktionens arkiv. Här beskrivs inte bara Artistisk Gymnastik utan även de två andra olympiska gymnastikgrenarna - Rytmisk Gymnastik och Trampolin (det senare en gren där Ulf själv är både internationell domare och har bärgat internationella medaljer).

Dokumentet ligger nu för nedladdning på vår hemsida www.gymnastik.se (under 'Press') och Ulf och jag hoppas att ni kommer att ha mycket nytta och nöje av detta 67-sidiga dokument. Direktlänk till dokumentet HÄR.

Vänliga hälsningar

Birgitta Rittner & Ulf Andersson

0708-350456 0730-531060

___________________________________________________________________________