PowerFit - högintensiv styrketräning med gymnastikredskap succé hos Hammarbygymnasterna

Daniel Sundell kör fyra pass i veckan. PowerFit startade 2011 och blev snabbt en succé för klubben. Cirkelträning i 11 stationer i en vanlig gympahall,  för vuxna som inte är på elitnivå, i åldrarna 20 - 50+. Man tränar styrka med kroppen som motvikt istället för tyngder.  Funktionell träning som bygger på naturliga rörelser, och deltagarna väljer själva sin nivå - det finns tre olika.

Hammarbygymnasterna sökte en verksamhet för vuxna som inte var på elitnivå. Genom att utgå från den grundmotoriska träningen utvecklade tränarna Daniel Sundell och Hasse Goldring en ny gymnastikform för vuxna, PowerFit. En blandning av gymnastik och styrka och en träning som använder gymnastiksalarnas redskap i kombination med den egen kroppstyngden, där man hänger i ringar eller klättrar uppför rep, och tränar styrka med kroppen som motvikt i stället för tyngder.

55 åringar står på huvudet

Uppvärmningen är en ren gymnastikträning med traditionella gymnastikredskap. Då får man hänga i ringar, stå på händerna eller hjula. Många har inte gjort detta sedan de gick i skolan och nu får alla möjlighet att lära sig det igen. Vissa får en nostalgikick av att vara i gymnastiksalen igen.

Alla tränar efter sin egen förmåga och det får gärna ta tid innan man kan göra en kullerbytta med rätt teknik.  Grundtanken med PowerFit är att man ska träna under 40 sekunder och vila i 20 sekunder.

Träna styrka utan tyngder

PowerFit träningen är en cirkelträning med elva stationer. Vid alla stationer finns gymnastikredskap. Här tränar både gamla gymnaster och de som inte tränat på länge. Man tränar bland annat styrka med kroppen som motvikt i stället för att använda tyngder. Det finns tre träningsnivåer för varje övning, beroende på hur vältränad man är.

PowerFit  erbjuder ännu ett alternativ inom svensk gymnastiks breda utbud av verksamheter,  där målsättningen är att fler ska kunna träna gymnastik i olika åldrar och livsfaser,  och utveckla den egna kroppens förmåga.

-  Vi har många vuxna som frågar efter gymnastik. Det finns ofta bara en klassiskt organiserad gymnastik på högre nivå. Med PowerFit modellen tycker vi att vi hittat en avancerad gymnastik för vuxna, som inte är på elitnivå.  Alla kan prova på den här gymnastiken, säger Daniel Sundell, huvudtränare för Hammarbygymnasternas PowerFit.

Tillgången till gymnastiksalar och gymnastikredskap är begränsad på många orter och definitivt i Stockholm. Hammarbygymnasterna är idag relativt ensamma om att kunna erbjuda den här typen av träning.

-      Som utbildade gymnastiktränare  erbjuder vi en träningsform som vi verkligen kan, säger Daniel Sundell. PowerFit är en funktionell träning, en naturlig rörelse som kroppen är byggd för att göra. Därför är gymnastik så fantastiskt bra!

Hammarbygymnasterna har idag fyra pass i veckan med fyra olika instruktörer.  Man tar emot 22 deltagare per pass. Deltagarnas ålder varierar från 20 - 55+. Deltagarna väljer själva vilken dag man vill gå på och bokar upp sig på passen via hemsidan.