Piereville och Ahlin förbundskapten-team för Manlig Artistisk Gymnastik

Piereville och Ahlin förbundskapten-team för Manlig Artistisk Gymnastik

Också för Manlig Artistisk Gymnastik blir det en tvåmanna-lösning för landslagssidan. Fredrik Piereville och David Ahlin har utsetts till förbundskaptener från och med den 1 februari 2009. Det är arvoderade uppdrag för båda. De två förbundskaptenerna tar ett gemensamt ansvar för hela landslagssidan, från ungdomar till seniorer. Med denna lösning - liksom tidigare för Kvinnlig Artistisk Gymnastik - bygger förbundet vidare på det långsiktiga arbete som påbörjades redan 2004 inom ramen för projektet Guld i Sikte, där kravprofiler och en systematisk stegutveckling ska bidra till att vi får fler seniorlandslagsgymnaster på internationell nivå.

- Man kan säga att vi nu fortsätter ett gemensamt utvecklingsarbete som redan pågått i flera år, säger Fredrik. Vårt samarbete började redan 2004, då David och jag ingick i den grupp som tillsammans med den legendariske gymnastiktränaren Dieter Hofmann utvecklade Sveriges nya tränings- och tävlingssystem. Vi har också gemensamt ansvarat för U14-landslaget.

Den första planerade uppgiften är kommande 'Nationella Testhelg' i Åkeshovshallen i Stockholm den 6 - 7 februari. Resultaten för alla deltagande gymnaster (10 - 16 år) mäts mot hög europeisk nivå.  - Redan förra året visade resultaten att vi närmat oss internationell nivå, och i år räknar vi med ytterligare förbättring av resultaten eftersom fler gymnaster tränar inom det nya systemet. Vi är på god väg, avslutar Fredrik Piereville.

Fakta om Fredrik Piereville:

Född 1974 och bosatt i Malmö.

Landslagsgymnast 91 - 99.

Tränare i malmöklubben Motus-Salto sedan 2002.

Yrke: Tandläkare med egen praktik i Malmö

Fakta om David Ahlin

Född 1978 och bosatt i Stockholm.

Tränare i Brommagymnasterna sedan 2000

Yrke: Konsult Novus Opinion