Nytt rekord: 64 222 260 hopprepshopp!

Nytt rekord: 64 222 260 hopprepshopp!

Över 64 miljoner hopp har elever runt om i landet tillsammans samlat ihop under två veckor i maj. Gymnastikförbundets rörelsesatsning i skolan, Hopprepsskoj, som är inne på sitt tredje år slog nytt rekord även denna gång.

452 skolor valde att delta i utmaningen och det har hoppats som bara den på skolgårdar runt om i landet. Rekordet från 2023 slogs med råge (46 485 105 hopp). Det var också en ökning i representerade kommuner detta år, från 156 till 164.

- Det är fantastiskt att så många elever i hela landet har använt hopprep och samlat hopp, lärt sig nya tricks, tränat konditionen och samarbetat på hela skolan för att nå målen - från den enskilda elevens egna motivation till det nationella målet med att gemensamt samla hopp, säger Maria Gottberg, träningsansvarig på Gymnastikförbundet.

Nytt för i år var ett tvåveckorschema med förslag på utmaningar för varje dag under Hopprepsskojsperioden. Ett annat populärt material som hängt med under alla tre omgångarna är "Hopp-o-metern", en affisch som sätts upp på skolgården för att enkelt kunna kryssa av/hålla reda på alla hopprepshopp som görs.

- Hopprepsskoj är en del i Gymnastikförbundets arbete med att synliggöra vikten av att barn får lära sig viktiga grundmotoriska färdigheter. Att tidigt få med sig rörelsekompetens kan även bidra till en ökad självkänsla och en vilja att vara med i olika sammanhang. Det innebär också en ökad koncentration och möjlighet att klara av skolarbetet, något som många elever vittnat om under Hopprepsskoj, säger Maria.

Rörelsesatsning i skolan

Hopprepsskoj är Gymnastikförbundets del i Riksidrottsförbundets rörelsesatsning i skolan. Tillsammans med andra idrotter inom RF, vill Gymnastikförbundet hjälpa till att inspirera barn och unga på skolor och fritiden till rörelseglädje. Det gör vi genom att tillsammans samla hopprepshopp på skolgårdar under två veckor i maj. Hopprepsskoj har genomförts två gånger tidigare, 2022 och 2023.

Kategorier