Månadens Gymnast i juni - två co-piloter i gymnastikens Formula 1 - förbundskaptenerna Staffan Söderberg och Stefan Agnvall

Två f d elitgymnaster som förenas i visionen att svensk tävlingsgymnastik ska jobba sig upp till internationell nivå är juni månads Månadens Gymnast(er). Denna månad bjuder vi inte på rörliga bilder men väl mer och lite udda fakta om de två förbundskaptenerna i Artistisk Gymnastik och även ett bildspel med ovanliga vinklar från de två landslagstränarnas liv. Som vanligt finns också en nedladdningsbar almanacka – allt på länken http://www2.gymnastik.se/kalender Svensk gymnastik har gjort ett stort omtag och sedan ett par år tillbaka pågår ett projekt kallat ’Guld i Sikte’. Kravprofiler baserade på internationell erfarenhet från framgångsrika tävlingsnationer, systematisk talangutveckling och annat utvecklingsarbete ska leda fram till fler gymnaster på internationell nivå och i slutändan möjlighet till medaljer. I detta arbete ingår också konsulthjälp – Dieter Hofmann, en legendarisk tränare med många framgångar i sitt CV, bistår Sverige på många sätt och kommer inom kort åter till Sverige för att genomföra avancerade tränarkurser. Närmaste fokus för landslagskaptenerna är VM i Stuttgart 1 – 9 september 2007 – den viktiga tävling då AG-gymnasterna har sin enda chans att kvalificera sig för OS-deltagande. Ett steg på vägen är ett gemensamt landslagsläger i Stockholm vecka 33. Staffan Söderberg befinner sig just nu i Argentina tillsammans med Veronica Wagner för säsongens sista Världscup, Stefan Agnvall varvar träning i Åkeshovshallen med pappaliv tillsammans med halvårsgamla tvillingar (givetvis med i bildspelet) Vänliga hälsningar Birgitta Rittner, Gymnastikförbundet 0708-350456