Kristin Grahn är Årets ledare 2023

Kristin Grahn är Årets ledare 2023

Varje år utser Gymnastikförbundet Årets ledare. Utmärkelsen bygger på nomineringar från regionerna och för året 2023 är det Kristin Grahn, Lulegymnasterna som tilldelas den fina utmärkelsen.

Kristin beskriver med ett skratt sig själv som en ”väldig obetydlig tjej från lilla Älvsbyn, som verkligen har förälskat sig i gymnastik”. Hon började själv träna kvinnlig artistisk gymnastik som 10-åring och har sedan fortsatt som både ledare och domare.

Idag är hon tränare och är i hallen 10-15 timmar per vecka, utöver heltidsarbete och familj. Hon dömer också både nationella och internationella tävlingar och har just avslutat uppdraget som domare vid SM-veckan. Kristin är inte rädd att prova nya saker och när OS drar igång om några veckor ska hon istället kommentera tävlingarna i kvinnlig och manlig artistisk gymnastik tillsammans med Peter Bengtsson på Discovery.

Kristin har svårt att säga vad som är det bästa med gymnastiken; det finns ju så mycket! Efter att ha konstaterat att gymnastiken som sport är så cool, när man ser allt som går att göra med kroppen, kommer hon fram till att det bästa ändå är att få vara med när någon äntligen klarar något den kämpat för. Att se den glädjen hos gymnasten, oavsett nivå, är otroligt givande.

Gymnastiken kommer inte bli av med Kristin på väldigt länge, säger hon. Det betyder inte att det alltid bara händer roliga saker när man är ledare, men att få en sån här utmärkelse känns ändå som en bekräftelse på att det jag gör uppskattas och tas emot väl av både gymnaster, domare, andra ledare och föräldrar.

- Mitt mål är att sprida gymnastikglädje till allt och alla, oavsett om det handlar om att hjälpa en nybörjare att komma runt i en kullerbytta, eller om att hjälpa SM-gymnaster att tänka strategiskt i tävlingssituationer!

Juryns motivering:

Årets ledare beskrivs efter 23 år som ledare, varav de 7-8 senaste åren i Lulegymnasterna, som en sann förebild. Kristin är en engagerad och positiv ledare som ser allas potential oavsett ålder eller nivå och har genom sina insatser bidragit med kunskap och inspiration till gymnasterna, ledarna och domarna i sin förening.

Hon bidrar med träningsglädje, engagemang och trygga träningsmiljöer för gymnasterna som alltid kommer till träningen med glädje. De lyssnar och tar till sig av det hon säger och använder det för att utvecklas utifrån sina egna förutsättningar.

Kristin är en ledare som uppmuntrar gymnasterna och skapar en lugn och trygg känsla i hallen. Hon kan på ett pedagogiskt sätt dela med sig av sin kunskap till ledare och domare i föreningen och ger uppmuntrande och konstruktiv feedback till alla, även utanför den egna föreningen.

Kristins utgångspunkt är att vi är ETT Gymnastiksverige och att vi genom samarbete kan nå högre höjder.

Kategorier