Jubileum för internationell trampolintävling i Herrljunga

I helgen avgörs, för 25:e gången, Frivolten Cup, en av Europas största tävlingar i trampolingymnastik, i Herrljunga. Trampolin, en perfekt blandning mellan atletism och estetik, är gymnastikens nyaste OS-gren (debut i Sydney 2000) och till Internationella Frivolten Cup kommer flera ur världseliten, bland andra Gary Short (GBR), Kathrine Driscoll (GBR) och Ludovic Martin (SUI). Sammanlagt kommer närmare 300 gymnaster att göra ca 350 starter i helgens tävlingar. De kommer från 36 olika klubbar och förbund från 11 länder: Portugal, Danmark, Lettland, Finland, England, Irland, Estland, Tyskland, Schweiz, Ryssland och så självfallet Sverige. De mest långväga gästerna kommer hela vägen från Chabarovsk i östligaste Sibirien! Frivolten Cup fungerar också som ett genrep för det svenska landslaget inför EM och junior-EM som går i Odense, Danmark 28/4-3/5. Till EM/JEM skickar Gymnastikförbundet 8 gymnaster, varav Jonas Nordfors (15 år, Upplands Väsby GK) är vårt främsta hopp. Jonas anses ha goda chanser att nå JEM-finalen i såväl trampolin som dubbel mini-trampolin. Under hela lördagen (22 mars) och på söndagen fram till 13.00 avgörs kvaltävlingarna och det spektakulära finalpasset startar 15.30 på söndagen. För mer information, gå in på www.frivolten.com eller kontakta Ulf Andersson på 0730-53 10 60 ----------------------------------------------- Ulf Andersson Swedish Gymnastics Federations, Idrottens Hus, SE-114 73 Stockholm tel +46 8 699 64 90, mobile: +46 730 53 10 60, fax +46 8 699 64 95, ulf.andersson@gymnastik.se, www.gymnastik.se