Jonna till mångkampsfinal i Ungdoms-OS - och till tre grenfinaler

Jonna Adlerteg hamnade topp tio i mångkampsfinalen i Ungdoms-OS med en niondeplats (av 42 tävlande)  och gick även till grenfinal i bom, barr och fristående. Tränaren är mer än nöjd och säger: - Resultatet är över förväntan, men detta är bara ett viktigt steg på vägen mot vårt stora mål - OS 2016. Nästa mål blir att nå 54 - 55 poäng..

- När vi reste till Ungdoms-OS var det för att skaffa Jonna viktig internationell erfarenhet och instruktionerna till henne var att köra igenom programmet lugnt och säkert. Det gjorde hon och nu i finalerna kan hon bara gå ut och köra.

- Hon har presterat vad hon kan och hon har gjort det bra!

- Vi har fått ett rejält kvitto på att vårt långsiktiga arbete ger resultat och det är på den vägen vi nu ska fortsätta. Inom ramen för det projekt som vi driver, Gymnastikförbundet och SOK tillsammans, är målet OS i Rio 2016. Dit jobbar vi oss nu steg för steg. Efter Ungdoms-OS ska Jonna hem och träna in nya svårigheter inför kommande EM.

Till Komovas 61,0 är det en bit men till Ferlitos 55.75 är det inte så långt. Jonna har potentialen!

Sebastian Melander telefon i Singapore: +46702461468.

Kvalresultat, topp-tio:

1. V. Komova Ryssland 61.00
2 S. Tan Kina 58.10
3 C. Ferlito Italien 55.75
4 D. Bulimar Rumänien 54.70
5 T. Moonen Holland 54.25
...6 A-S. Gomez-Porras Guatemala 54.05
7 A. Donald Australien 54.05
8 M. Gardiner Kanada 53.85
9 J. Adlerteg Sverige 53.60
10 N. Sasada Japan 53.55

Jonnas individuella