JEM i Kvinnlig Artstisk Gymnastik: junioren Ida Jonsson - näst bästa svenska resultatet 2008 efter Veronica Wagner - rejält personbästa

Birgitta Rittner/0708-350456 Nyss har kvaltävlingarna för de svenska juniorgymnasterna avslutats. Lagpoängen räcker inte för final*/ men två riktigt fina mångkampsinsatser måste lyftas och alldeles särskilt eskilstunagymnasten Ida Jonssons. I sin internationella mästerskapsdebut satte junioren Ida (f – 93) inte bara personligt rekord både i Fristående (12.675) och i Mångkamp (51.225) – hennes mångkampspoäng är dessutom högre än alla andra kvinnliga svenska seniorgymnaster i år (undantaget Veronica Wagner förstås). En rejäl JEM-debut med andra ord och en som verkligen lovar mer för framtiden. Personbästa blev det också för uppsalagymnasten Lina Sjöberg, både i Fristående (12.525) och i mångkampen (49.700). Tävlingarna pågår ännu någon timme under fredagseftermiddagen, Sverige tävlade i Subdivision 2 (av 4). Samtliga resultat publiceras på länken http://www.swisstiming.com/dnav/dgrs.cgi?EventID=ag_ec2k8wj Mer information: förbundskapten Staffan Söderberg 070-531 62 86 */ En av Sveriges juniorgymnaster (Josefine Sjögren) skadade sig dessvärre redan under uppvärmningen varför Sverige endast fick poäng för två hopp (istället för tre). Mer detaljer på www.gymnastik.se.