JEM i artistisk gymnastik: Jonna Adlerteg i historisk 24-final - och barrfinal

Ännu en gymnast från Eskilstuna GF, Jonna Adlerteg, har skrivit svensk gymnastikhistoria. Under pågående JEM i Birmingham har hon både gått till 24-final (som nr 10) och till barrfinalen. Med dessa historiska prestationer har Jonna, född -95, också tagit en av endast 14 åtråvärda platser`för Europas gymnaster  till kommande ungdoms-OS. 'En ny Wagner' är nog en rimlig jämförelse.

Jonna kvalificerade sig till mångkamps- och barrfinalen under gårdagens kvaltävlingar (28 april) i Birmingham. Mångkampsfinalen går i morgon fredag kl 16 - 18 (svensk tid). Barrfinalen på söndag 2 maj med ungefärlig start kl 10.30.

Det var p g a askmolnet länge osäkert om de svenska gymnasterna skulle kunna ta sig till Birminham. Nu får laget ett nytt men angenämt problem eftersom Jonnas hemfärd nu måste skjutas upp till efter söndagens grenfinaler.

Veronica Wagner brukar också säga att Jonna Adlerteg är den gymnast som hon tycker har största likheterna 'mentalt' med henne själv.

Sverige representerades av ett fullt juniorlag under JEM och hela laget gjorde en mycket bra insats som även den gav en historiskt bra placering - en tolfte plats. - Detta har aldrig hänt tidigare, säger den svenska förbundskaptenen Agneta Göthberg, på plats i Birmingham. Svensk gymnastik arbetar sedan flera år tillbaka med ett program (Guld i Sikte) som på många plan givit påtagliga resultat och en mycket hoppfull utvecklingskurva för framtiden.

Mer information: förbundskapten Agneta Göthberg, 0703-420514