Hopprepsutmaningen: sista chansen - sista veckan! Örebro, Uppsala, Bergshamra skolor i täten

Gymnastikförbundets hopprepsutmaning för att sätta barn i rörelser är nu inne i slutspurten – fjärde och sista veckan. På söndag den 22 oktober kl 24.00 summeras alla hoppreps-hopp som samlats ihop och en slutsegrare utses i två olika klasser: skola och förening. Efter tre veckors intensivt hoppande ligger nu Karlslundsskolan i Örebro i täten, tätt följd av Fredrika Bremerskolan i Uppsala och Länna Skola i Bergshamra. Men många nosar dem i hälarna så det kan hända att den slutliga listan ser annorlunda ut när gong-gongen går. Bland gymnastikföreningarna som också deltar i en egen klass är det förra årets segrare, Kämpinge GF, som leder med Västerviks Hopprepsförening på andra plats. Trea är Viking Gymmix i Insjön. Drygt 125 skolor har deltagit i årets aktivitet och slutresultatet och i skrivande stund visar hopprepsbarometern på www.gymnastik.se nära 21 miljoner hopp! Projektledaren Lena Lindahl, lena.lindahl@gymnastik.se, tel 08-6996492, kan ge mer informationer om deltagande föreningar och skolor! Bakgrund: Hopprepsutmaningen arrangeras för tredje året i rad. Syftet är att stimulera fler barn till rörelse i skolor, förskolor, föreningar och även hemma (man tävlar också individuellt) på ett sätt där alla kan deltaga på lika villkor. Första året nåddes 13 miljoner hopp, andra året 68 miljoner (då deltog drygt 450 skolor).