Gymnastikförbundet söker Årets Gymnastikkommun som satsar på motorisk träning med barngympa

Aktiviteten handlar om att skapa förutsättningar för barns motoriska grundträning och lyfta fram goda exempel som sprider nya lösningar och inspirerar andra genom målmedvetet arbete för att barn ska få chansen att träna sin motorik med gymnastikredskap.  I juryn ingår GIH-docenten Suzanne Lundvall, förbundskapten Erik Hamrén, journalisten Alexandra Pascalidou och Gymnastikförbundets Stefan Bengtsson.

Årets Gymnastikkommun är en tävling för landets alla kommuner.  Gymnastikförbundet vill belöna det målmedvetna arbetet för att alla barn i kommunen ska få chansen att träna sin motorik med gymnastikredskap. Det kan vara en kommun som ser till att alla idrottslokaler i skolorna har hela, fungerande och tillgängliga gymnastikredskap, eller en kommun som satsar på barn- och ungdomsgymnastik på annat sätt. Olika förutsättningar innebär också olika lösningar.

Tävlingen Årets Gymnastikkommun, pågår fram till den 15 maj. Det är en öppen nomineringsprocess, alla kan nominera sin kandidat. En jury under ordförandeskap av docent Suzanne Lundvall - även vice ordförande i Gymnastikförbundet - bedömer de nominerade kommunerna.

Den vinnande kommunen kommer att koras i Almedalen, Visby, på Idrottens Dag den 3 juli 2013.

Inbjudan har distribuerats till samtliga kommunledningar, och även skickats till samtliga politiska partikanslier i kommunerna, tillsammans med en film som visar inspirerande exempel från vårt grannland Danmark där man ligger långt framme. (se resurslänk).

Hur blir barn smarta av gympa? Juryordföranden Suzanne Lundvall, som är docent och forskare på GIH i Stockholm förklarar: - Vetenskapliga studier visar att rörelseträning där grovmotorisk och mer komplex motorisk träning ingår är viktigt för en god utveckling av flera kognitiva hjärnfunktioner. Barn som tidigt får åla, krypa, springa, hoppa, rulla och balansera utvecklas både till ’kropp och knopp’. Forskningsstudier visar att hjärnan påverkas positivt av motorisk träning. Forskningen visar att det finns ett samband mellan fysisk aktivitet och inlärning. Det är viktigt att vi bygger in rörelsemöjligheter för barn i och utanför skolan. Ett brett rörelsekunnande ger förutsättningar för att vara fysiskt aktiv som vuxen. Att kunna är en förutsättning för att vilja!

' Bra grund för alla idrotter'  Erik Hamrén säger: - Alla idrottare har nytta av gymnastikträning i tidig ålder. Det ger en grund för all idrott. Jag anser att man borde ha fler idrottstimmar i skolan och träna mer motorik

_____________________________________

Faktaruta: Barngymnastiken och behovet av lokaler växer Idag har Gymnastikförbundet nära 90 000 barn mellan 3-12 år som medlemmar i barngymnastiken, och ytterligare 24 000 i åldrarna 13 – 20. Jämfört med 2011 är detta en ökning med nära 4 000 barn och ungdomar – den största delen i åldersspannet 3 – 12 år. Tusentals barn står i kö till barngymnastiken idag (minst 7000 barn enligt en undersökning 2011), och köerna ökar. För att fler barn ska få chans till barngympa krävs välutrustade idrottshallar - skollokaler men även andra typer av idrottshallar. _____________________________________