Gymnastikförbundet satsar på undgomar och 'volttrenden' - projektet Flip-a-trick och ungdomssajten flickis.se

Flickis.se
- Vi gjorde en ungdomssajt för vi ville ge ungdomar ett ställe att vara på när de inte är i gymnastikhallen, säger Gymnastikförbundets ungdomskonsulent Jonas Juhl Christiansen. Flickis är för de många unga gymnasterna - som är många, runt 26.000 tävlingsgymnaster och ca 100.000 barn och ungdomar under 20 år, över hela landet. Flickis innehåller både tips till gymnaster och tränare, och ett antal 'idolporträtt' om gymnastikens nya stjärnor. Här finns också konkreta tips till hur man kan träna in olika 'moves'.

På Flickis.se kan gymnastena själva ladda upp sina skrytvideos i ett stort videogalleri. Alla videos finns både på Flickis och på Youtube. På samma sätt finns ett stort bildgalleri som också är kopplat till Flickr.

Flip'a'trick - utmaning för alla unga volare med final i Kungsan under Ung08.
En ännu mer utåtriktad del av ungdomsprojektet är Flip-a-trick. Jonas Juhl Christiansen: - Essensen av gymnastik är att göra volter och just det lyfter vi fram på en scen (på Ung08, en ungdomsfestival som samlar 125 000 aktiva i Kungsträdgården i Stockholm). På scenen ska vinnarna i Flip-a-trick visa upp irl vad man kan. Coolt.

- Man deltar i tävlingen genom att ladda upp sina volter och konster fram till och med den 15 juni. Därefter röstar besökarna på sidan fram de gruppen som till slut står på Kungsans Stora Scen fredag den 13 augusti och fightas om titeln "Flip'a'trick Champions 2010"! Allt sker via adressen www.flip-a-trick.se

Man behöver INTE vara gymnast för att delta - vi välkommer mycket gärna andra områden som dans, parkour, tricking, flashkicks, ny cirkus m.m!

Mer information: Jonas Juhl Christiansen jonas.juhl@gymnastik.se

alt Birgitta Rittner, 0708-350456, birgitta.rittner@gymnastik.se