Gymnastikförbundet med i folkhälsoprojekt för fysisk aktivitet på recept

Stockholmarna kommer att få fysisk aktivitet på recept. Ett nätverk för samarbete mellan läkare, friskvårdsföreningar och myndigheter ska fungera inom 3 år. Ett hälsoprojekt för Fysisk aktivitet på Recept -FaR® har fått folkhälsoanslag för att underlätta för stockholmarna att bli mer aktiva. Gymnastikförbundet medverkar i detta projekt. Under de senaste åren har statens utgifter för sjuklön och förtidspension stegrats och människors levnadsvanor ligger till grund för en allt större del av ohälsan. Hälsoprojektet, Stockholms FaR® Nätverk, omfattar SISU Idrottsutbildarna Stockholm, Stockholms Idrottsförbund, Gymnastikförbundet, Korpen Stockholms län och Stockholms stads idrottsförvaltning. Samarbete sker även med Livsstilsenheten, CeFAM vid Karolinska Institutet och Idrottshögskolan i Stockolm. – Vårt uppdrag är att främja samarbete mellan dem i vården som skriver ut recept samt friskvårdsaktörer som finns inom idrottsrörelsen, säger Martina Lundin, projektledare på SISU Idrottsutbildarna Stockholm. Syftet är att lyfta fram personligt anpassade fysiska aktiviteter som en behandlings- och rehabiliteringsform men även som en hälsofrämjande och förebyggande åtgärd. De som skriver ut recept får tillgång till en databas som innehåller förslag på anpassad aktivitet och idrottsföreningar med godkända aktivitetsledare. Hälsoprojektet kommer att verka för och utbilda föreningslivet för att på ett bättre sätt erbjuda en bredd av fysiska aktiviteter som passar alla människor. Informationsbroschyrer ska finnas tillgängliga på apotek, sjukhus och vårdcentraler. En del i projektet är att en telefonlinje öppnas för att ge stöd till alla som behöver hjälp med att hitta rätt i friskvårdsutbudet. Projektet finansieras från Folkhälsoanslaget, Stockholms Läns Landsting. Gymnastikförbundet har redan utbildat drygt 40 FaR-ledare och skapat ett nätverk med pilotföreningar i Stockholms Län. I Halland bedrivs FaR-projektet sedan två år tillbaka mycket framgångsrikt, i samarbete med ett stort antal av Gymnastikförbundets medlemsföreningar. Kort bakgrundsinformation om FaR® -Fysisk aktivitet på recept Fysisk aktivitet på recept innebär att man ordinerar fysisk aktivitet på motsvarande sätt som ett läkemedel, d.v.s. tar upp anamnes, ger ordination på en receptblankett samt följer upp behandlingsresultatet. Fysisk aktivitet på recept kan användas både i förebyggande och behandlande syfte. Receptet ska vara individuellt anpassat avseende dosering (intensitet, behandlingsperiodens längd och frekvens) och typ av aktivitet. Fysisk aktivitet på recept ligger i linje med det nationella folkhälsomålet och dess målområde för en mer hälsofrämjande hälso- och sjukvård. Den nationella rekommendationen av fysisk aktivitet för vuxna är minst 30 minuter varje dag på en måttlig nivå. Det kan handla om allt från att ta en promenad till att aktivera sig i organiserad form. Under 2004 genomfördes en undersökning i hela landet som visade att endast 46 procent av kvinnorna och 42 procent av männen fick sin rekommenderade dagliga dos av fysisk aktivitet. Ett av syftena med Stockholm FaR® Nätverk är således att öka den allmänna medvetenheten om hur betydelsefull fysisk aktivitet är för var och ens hälsa. Antal personer med kraftig övervikt eller fetma har fördubblats på 20 år. Skälet är att vi äter mer och rör oss mindre i vardagen, enligt Folkhälsoinstitutet. Stockholms läns landsting har tagit fram ett handlingsprogram mot övervikt och fetma. Det här projektet kommer att stötta det arbetet.