Gymnastikförbundet har beslutat om ett ställningstagande i frågan kring en transinkluderande idrott

Under sommaren har Gymnastikförbundet gjort en djupdykning i frågan om könsidentitet och könsuttryck utifrån ett HBTQI- och, i synnerhet, transinkluderande, förhållningssätt.

Gymnastikförbundets beslut innebär övergripande att det i all verksamhet inom Svensk Gymnastik, oavsett om det gäller tränings-, utbildnings- kommittéarbetes- eller styrelseverksamhet, ska vara ett öppet och välkomnade förhållningssätt till alla som önskar delta. Detta innebär att inte någon person på grund av någon diskrimineringsgrund ska nekas möjlighet att delta i aktiviteter, oavsett könstillhörighet, -identitet eller -uttryck.

Specifikt för vår tränings- och tävlingsverksamhet innebär beslutet att du är välkommen att träna i vilken grupp du själv känner oavsett juridisk könstillhörighet, könsidentitet eller -uttryck, samt att du som binär transperson är välkommen att tävla i vilken tävlingsklass du själv önskar, utifrån nu gällande tävlingsreglemente, till och med junior-SM-nivå. Detta är ett första steg i ett påbörjat långsiktigt arbete som även på sikt kommer att innefatta inkludering av icke-binära, trans-, queer- och intersexuella personer och identiteter.

- Nu har vi tydliga riktlinjer för vad som gäller all förenings- och träningsverksamhet samt regler för vad som gäller för flertalet tävlingar, där vi initialt möjliggör tävlande för binära transpersoner, vilket då förhoppningsvis gör att ännu fler känner sig välkomna inom vår idrott och att vi på sikt har både binära och icke-binära transpersoner som tävlar även på relativt hög nivå, berättar generalsekreterare Pelle Malmborg.

Frågan, som har funnits på agendan sedan en tid tillbaka, har nu tagit ett viktigt första steg i ett påbörjat långsiktigt arbete genom att förbundet kommer ut med både ett viktigt ställningstagande och beslut samt även rekommendationer till medlemsföreningar.

- Den viktigaste anledningen till att har tagit fram ett ställningstagande och tillhörande rekommendationer kring transinkludering, könsidentitet och könsuttryck är för att alla ska känna sig välkomna inom Svensk Gymnastik. Frågan har funnits med oss under en tid och under sommaren lade vi personella resurser på att försöka ta den i hamn. Detta för att kunna fortsätta jobba framåtriktat och inte hamna i en situation där någon medlem riskerar att känna sig exkluderad från vår verksamhet när frågorna uppstår, säger Pelle Malmborg, generalsekreterare på Gymnastikförbundet.

Arbetet är en del i Gymnastikförbundets kommande Strategi mot 2028 som beslutades under höstens förbundsmöte, där Svensk Gymnastik vill bli en inkluderande och framgångsrik gymnastikrörelse. Ställningstagandet och rekommendationerna börjar gälla i och med förbundsstyrelsens beslut den 16 november 2020 och är ett första steg som ska ses som ett startskott för det framåtriktade arbetet.

- Vi har gjort ett omfattande bakgrundsarbete för att skapa en helhetsbild av frågan. I det arbetet har vi tagit del av nationell och internationell forskning, läst rapporter, träffat experter och andra förbund samt gjort fördjupade intervjuer för att få in perspektivet från elitidrottande transpersoner. Vi har också tagit hjälp av vår ungdomskommitté och haft kontakter med RFSL som också bidragit med värdefull kunskap och expertis. Utifrån den samlade kunskapen har vi satt samman vårt ställningstagande med tillhörande rekommendationer för föreningar och regioner, säger Pelle Malmborg.

För mer information:

Åsa Ekdahl, Gymnastikförbundet, 0708 19 19 91, asa.ekdahl@gymnastik.se