Gymnastik-VM i Stuttgart - Veronica Wagner klarade OS-kvalet!

Gymnastikförbundet / Ulf Andersson / 0730-53 10 60 / 0708-791940 Nu är dagens tävlingar vid VM i artistisk gymnastik i tyska Stuttgart avslutade och det står klart att Veronica Wagner har kvalat in till nästa års OS enligt Internationella Gymnastikförbundets regler*. Därmed är det första steget mot nästa års OS avklarat. Nu är det upp till SOK (Sveriges Olympiska Kommitté) att besluta om Veronica ska tas ut till den svenska OS-truppen till Peking eller inte. "Virres" poäng i dagens mångkamp, 55.600, räckte till en strålande 46:e-plats i det 214 tjejer starka startfältet! Detaljerade resultat finns på www.turn-wm.de . På plats i Stuttgart finns förbundskaptener Staffan Söderberg (070-531 62 86). Till medias hjälp på plats i Stuttgart den 2-3 september finns även Gymnastikförbundets Ulf Andersson (0730-531 060 alt 0708-791 940). * Hur OS-platserna fördelas enligt FIG:s regler: Totalt finns 98 platser. De 12 bästa lagen får skicka fullt lag (=72 gymnaster). Lagen på placeringarna 13 - 15 får skicka 2 gymnaster var (=6 gymnaster) och lagen på placeringarna 16 - 18 får skicka 1 gymnast var (=3 gymnaster). Därefter får de 9 bästa individuella gymnasterna i mångkampen, som inte ingick i de bästa 18 lagen, deltaga. Totalt ger detta 90 gymnaster. Platserna 91 - 94 går till segrarna i respektive grenfinal (förutsatt att de inte redan är kvalificerade enligt kriterierna för platserna 1 - 90). De 4 sista platserna är Wild Cards som delas ut av Internationella Gymnastikförbundet (FIG) och IOK.