Gymnastik-SM: Wagners fot höll

Veronica missade både i barr och bom och fick nöja sig med 31,100. Tredje plats och därmed tredje kvinna till söndagens Winners Final blev Josefin Backe, 30,950; också hon tävlar för Årets Förening Stockholm Top Gymnastics. Men 'Foten' höll, och Veronicas insats i finalgrenen fristående var riktigt, riktigt bra - hon tog övertygande grenguldet. Nöjd med att nu äntligen ha kommit igång efter det långa, ofrivilliga tävlingsuppehållet och troligen också lite lättad. - Det var svårt för Veronica idag, säger förbundskaptenen och tränaren Staffan Söderberg. Hon hade en tung press både inifrån och utifrån och hon startade med otryggheten att inte alls ha kört några fulla serier med hård landning. Hon tog av pjäxan för två veckor sedan och det är inte ens en vecka sedan hon gjorde sina första svårigheter - och då på mjuk landning. Men hon bet ihop och körde på utan att tappa humöret och utan att antyda några problem med foten. - Emma visar än en gång att hon är stabil på poänger över 31 - hon satte personligt rekord i Luxemburg (och kvalificerade sig för ungdoms-OS)för en vecka sedan med 31,65. Även Josefin (som också blivit uttagen till ungdoms-OS) blir allt mer stabil och satte idag nytt personligt rekord. Det blir en öppen fight om mångkampsguldet mellan de tre STG-tjejerna på söndag. Herrarnas Winners Final blir en kamp mellan regerande SM-mästare, Jimmi Boström med 48,30 poäng (Älvsby IF), klubbkamraten George Foo (46,65) och Micke Gauffin, Hammarbygymnasterna (35,45). En tippad favorit, Björn Slånvall från Brommagymnasterna, drabbades tyvärr av en skada under förträningen och kunde inte starta.