Frivolten Cup - Nordens största internationella trampolintävling i Herrljunga 6 - 7 maj

I helgen 6 - 7maj tävlar 400 gymnaster från 13 olika länder i Frivolten Cup i Herrljunga i Västergötland. Deltagarna kommer från Portugal, Vitryssland, Danmark, Lettland, Spanien, Storbritannien, Finland, Belgien, USA, Tyskland, Ryssland, Slovakien och så förstås Sverige som ställer upp med hela den svenska eliten. Tävlingen går för 22:a gången! 15-åriga framtidslöftet Emelie Widlund tävlar på hemmaplan med många av världens bästa trampolinggymnaster. Emelie är regerande svensk mästarinna för seniorer och även nordisk mästarinna för juniorer. Kvaltävlingarna går fredag 6 maj och det spektakulära finalpasset börjar 15.30 den 7 maj. Plats: Herrljunga Sim- och Idrottshall. Som vanligt finns många världsstjärnor i det stora startfältet, dessutom många av världens bästa ungdoms- och juniorhoppare. På damsidan startar bland andra OS-10:an Katarina Prokesova från Slovakien och regerande europamästarinnan för juniorer, Portugals Nicole Pacheco. Största namn på herrsidan är dansken Peter Jensen, 16:e man på senaste OS och bronsmedaljör i World Cup-finalen 2002. Trampolingymnastik på allra högsta nivå utlovas! För mer information, kontakta Bo Jansson, GK Frivolten (0708-40 47 18) eller Ulf Andersson, Svenska Gymnastikförbundet (0708-79 19 40)