Fortsatt uppåt för gymnastiken – truppgymnasterna snart 15 000

För tredje året i rad ökar Gymnastikförbundets medlemssiffror. 2007 samlade 1260 medlemsföreningar in 253.923 medlemmar, vilket betyder att vi räknar in ännu ett litet plus med drygt 5000 nya motionärer. De flesta av förbundets medlemmar är motionärer i alla tänkbara åldrar – fyra av fem är kvinnor, drygt hälften är under 21 år. Till den oerhört populära barngymnastiken (motorisk träning i lekfulla former för barn upp till 6 års ålder) är det dessvärre fortsatt köer på många håll i landet – men vi jobbar hårt för att rekrytera fler ledare och lanserar i höst ’Bamsegympa’ bland annat för att få fler föräldrar som ledare. Antalet tävlingsgymnaster fortsätter också uppåt. Totalt finns 24 000 licensierade tävlingsgymnaster och det är fortsatt den akrobatiska Truppgymnastiken som ökar mest – nu nära 15 000 (mot förra årets 14 000). Den som inte tidigare bekantat sig med just den tävlingsdisciplinen (’gymnastikens freestyle’) har ett gyllene tillfälle vid årets SM som går den 31 maj – 1 juni i Tibblehallen i Täby. Hög musik, högt tryck, fulla läktare med högröstade hejaklackar som jublar över de strömhoppande, våghalsiga gymnasternas luftvolter. Näst störst är Artistisk Gymnastik med drygt 1300 utövare. Veronica Wagners efterföljare börjar skönjas inom ramen för förbundets satsning ’Guld i Sikte’. Med hjälp av kravanalyser och en systematisk talangutveckling både inom Kvinnlig och Manlig Artistisk Gymnastik har flera duktiga juniorer presterat fina resultat på senare tid som bådar mycket gott för framtiden. Därnäst följer i fallande skala Trampolin, Rytmisk Gymnastik, Hopprep och Aerobic Gymnastics. Gymnastiken har många glada ansikten just nu!