EM i truppgymnastik till Malmö 2010

EM i truppgymnastik till Malmö 2010

Sverige och Malmö får nästa EM i Truppgymnastik (internationellt: TeamGym). Avtalet signerades vid ett besök av Europeiska Gymnastikförbundets (UEG) ordförande, Dimitris Dimitropoulis, i Stockholm fredag 30 januari.
EM i TeamGym är en stor internationell tävling, i den största svenska gymnastik-disciplinen. 15 000 av 25 000 svenska tävlingsgymnaster är just truppgymnaster.
TeamGym domineras ännu av de nordiska länderna, men konkurrensen ökar för varje år. Nu närmar sig även en del av de forna östländerna, med stark gymnastiktradition. 15 länder tävlade vid senaste EM och totalt räknar vi med över 700 deltagare
Arrangerande förening är Motus Salto i Malmö.

I Stockholm har Dimitropoulis även mött UEG:s tekniska kommitté för truppgymnastik och där har man dragit upp riktlinjerna för framtiden.
- Gymnastik är en stor internationell idrott med lång historik, säger den nytänkande UEG-ordföranden Dimitropoulis - men i dagens underhållnings- och mediavärld är den traditionella artistiska gymnastiken kanske väl komplicerad och lite konservativ. Den relativt unga disciplinen truppgymnastik är bättre anpassad till nutidens villkor och växer därför snabbt.

- Vid vårt möte idag har vi bestämt att vi ska fortsätta utvecklingen av truppgymnastikens tävlingsformat. Eftersom truppgymnastiken inte är en av Internationella Gymnastikförbundets discipliner har vi full frihet att driva utvecklingen. Långsiktigt kan detta förhoppningsvis också komma att påverka den internationella gymnastiken!

- Vi vill ha fler internationella gymnastiktävlingar till Sverige, säger Gymnastikförbundets ordförande Malin Eggertz Forsmark. Det betyder mycket för utvecklingen av svensk gymnastik.
Sverige har genomfört lyckade internationella gymnastikarrangemang tidigare (EM i kvinnlig och manlig artistisk gymnastik i Stockholm och Göteborg,  och senast den giganstiska Gymnaestradan i Göteborg 1999.)

Korta fakta om truppgymnastik:Tre klasser: manligt, kvinnligt och mixed. Man tävlar i lag och i tre grenar: fristående, tumbling och hopp. Tävlingarna är spektakulära att se, bland annat med hisnande höga volter i strömhopp till hög musik och jublande åskådare på läktarna. Gymnastikens freestyle!