EM i artistisk gymnastik i Amsterdam startar den 26 april med fyra tävlande svenskar (avresa söndag 22 april)

Pressinformation från Gymnastikförbundet/Birgittta Rittner/0708-350456 Efter den lyckade världscuptävlingen i Maribor (silver i hopp och sjua i bom) är Veronica Wagner nu åter i Åkeshovshallen där hon tränar för fullt och försöker komma ifatt med sin träning också i fristående och barr efter vårens axelskada. Redan på söndag den 22 april reser hon till EM i Amsterdam tillsammans med övriga tävlande svenskar och sin förbundskapten och tränare Staffan Söderberg. Två herrar, två damer: Slånvall, Boström; Wagner och Pizzignaco Utöver Veronica tävlar Sveriges två bästa manliga gymnaster, Brommagymnasten Björn Slånvall och regerande svenske mästaren Jimmi Boström, Älvsbygymnasterna. – Båda är i fin form, säger förbundskaptenen Stefan Agnvall, och givetvis mycket sugna på att åstadkomma fina resultat. Vid senaste VM i Århus 2006 blev Björns resultat 83,725 och Jimmis 83,125 – något de nu siktar på att överträffa under EM. Ett nytt namn är Veronicas klubbkamrat Stephanie Pizzignaco, som återkommit till gymnastiken efter ett långt uppehåll där hon bland annat ägnat sig åt simhopp. Stephanie tävlade t o m 2002 för linköpingsklubben GF Nikegymnasterna men sedan 2006 tränar hon och tävlar för samma klubb som Veronica, Stockholm Top Gymnastics (med Söderberg som tränare) . Stephanie, född -86, har kvalificerat sig för EM i hopp men kommer liksom Veronica också att tävla i samtliga grenar (Hopp, Bom, Barr och Fristående). – Hon var redan tidigare, och är, en mycket duktig gymnast med stor potential, säger Söderberg, som gärna skulle se ’Steffi’ ännu mer i träningslokalen i Åkeshov (hennes studier medför begränsningar). Tävlingsprogrammet De svenska damerna kvaltävlar torsdag 26 april kl 15.45 – 17.45 (tredje poolen, tävlingsstart på bom), herrarna fredag 27 april kl 18 – 20 (tredje poolen, tävlingsstart i räck). Damernas mångkampsfinal går lördag 28 april kl 12.30 – 14.15, herrarnas samma dag kl 15.30 – 17.30. Grenfinalerna slutligen på söndag 29, första passet 11 – 13.30, andra passet 15 – 17.30. Resultaten kommer att publiceras på http://www.ecgymnastics2007.com/ 280 gymnaster från 39 (av 47 möjliga) länder deltar (108 kvinnliga, 172 manliga gymnaster) i EM som väl får ses som ett genrep inför VM – allt i jakten på en plats till OS i Peking! Telefonnummer till Staffan Söderberg: 070-531 62 86, Stefan Bengtsson (Head of Delegation och generalsekreterare i Gymnastikförbundet) 070-531 40 44