Elis Torhall efter vinsten i Portugal.

Elis Torhall tar hem totala världscupen i parkour 2024!

Årets andra och sista världscup i parkour avgörs i Coimbra, Portugal under helgen. Efter ett bra kval igår var det under lördagskvällen dags för Elis Torhall att tävla i finalen i freestyle. Det var inte bara världscupssegern som stod på spel, Elis hade även chans att ta hem hela den totala världscupen. Atleten från Jönköping gick ut näst sist i finalen och han höll inte igen. Med den otroligt svåra övningen trippel gainer i sitt run fick han höga 30,5 poäng av domarna, en prestation som ingen av de andra i startfältet kunde slå. Elis tog därmed hem både världscupen i Portugal och den totala världscupen i herrarnas freestyle för tredje året i rad.

- Jag gjorde det bästa jag kunde så jag är jättenöjd! Det är så små marginaler så det räcker att jag halkar någonstans för att det ska vara kört, så det är helt otroligt att jag lyckas igen, sa Elis efter att ha fått ta emot pokalen.

Tvåa i dagens världscup blev Lautaro Chialvo Bantle från Italien och trea Rafael Fernandez från Belgien.

Nu får Elis fira och sedan ladda om till en av årets största tävlingar, VM, som väntar den 15-17 november i Japan.

Kategorier