Almedalen 3 juli: Bamses kullerbytta-skola för barn och politiker

Almedalen 3 juli: Bamses kullerbytta-skola för barn och politiker

Bamse och Gymnastikförbundet bjuder in alla som vill lära sig göra en Bamsekullerbytta. Möt Bamse i Almedalen under Idrottens Dag.

Tid:   Onsdagen den 3 juli kl 11.50 och 13.50
Plats:   Gymnastikförbundets station i Almedalen

Aktiviteten är ett inslag i Gymnastikförbundets satsning på att öka kunskapen om vikten av tidig motorisk träning.
Barn som får möjlighet att träna sin motorik utvecklas både till kropp och knopp. Att rulla, krypa, åla, hänga, stödja, balansera, klättra – det är exempel på motorisk träning och sådant man gör i Bamsegympa och annan barngympa. Under Idrottens Dag finns Bamse och hans instruktörer på plats för att lära ut hur man gör en kullerbytta.

Det är andra gången som Bamse besöker Idrottens Dag under Almedalsveckan. 2008 köade barn (och vuxna) för att hälsa på och fotograferas med den populäre Bamse.

VÄLKOMMEN!

Bamsegympa är rolig, allsidig motorisk träning för de allra yngsta (3-6 år) där de tillsammans med Bamse och hans vänner får prova på olika sätt att röra sig och använda både 'kropp och knopp'.  Bamsegympa finns i 250 gymnastikföreningar över hela landet.

KORT OM GYMNASTIK OCH MOTORISK GRUNDTRÄNING:

De största flickidrotterna i Sverige är fotboll, ridning och gymnastik. Idag är nära 90 000 barn mellan 3-12 år medlemmar i gymnastikföreningar medan  mellan 7 000 och 10 000 barn står i kö. För att fler barn ska få chans till barngympa krävs fler välutrustade idrottshallar.I takt med tilltagande urbanisering  blir skolans roll allt viktigare när det gäller att ge barnen möjlighet till daglig motion och motorisk träning. Utrustning för gymnastik i idrottslokalerna är en viktig förutsättning.

Mer om barn och motorik: www.gymnastik.se/smartabarn