Ännu en svensk gymnast klarade VM-kvalgränsen

Ännu en svensk gymnast klarade VM-kvalgränsen

Lina Sjöberg, Uppsalaflickorna, klarade vid lördagens landskamp mot Belgien den av Svenska Gymnastikförbundet uppsatta kvalgränsen till VM i Gymnastik i och med sina 50.35 poäng. Det svenska seniorlaget vann landskampen. Även det svenska juniorlaget var före gästande Belgien.

Lördagens landskamp i kvinnlig artistisk gymnastik gav en betryggande svensk seger och en hel del positiva indivuella resultat.

- Mest glädjande var nog att Lina klarade VM-kvalgränsen, kommenterade förbundskapen Staffan Söderberg.

I samma andetag är Staffan noga med att poängtera att ingen uttagning är klar.

- Det är bara en gymnast som har fått klartecken till VM, nämligen Ida Jonsson från Eskilstuna. Vid SM förra veckan nådde såväl Maria Edner, Stockholm Top Gymnastics, som Alexandra Olsson, Eskilstuna, kvalgränsen och nu var det Linas tur. Förbundets uttagningsgrupp har kvar att ta ställning till dessa gymnasters resultat innan klartecken ges.

Glädjande var också de svenska juniorernas frejdiga insats som räckte till andraplatsen före belgiskorna. Bäst i laget var Jonna Adlerteg med sina 50.95 poäng.

För samtliga resultat se bifogad pdf-fil.

Mer information:
Förbundskapten (seniorer) Staffan Söderberg, 0708-555 299