Ännu en 'skrällgymnast' i dagens SM-kval: Oskar Kirmes, 15 år - tränar i Finland, tävlar för Sverige

I herranas kval och grenfinaler i manlig artistisk gymnastik fick åskådarna en ny överraskning: femtonårige Oskar Kirmes från Älvsbygymnasterna tog grenguldet i både räck och bygel. Oskar kvalificerade sig också för Winners Final på söndag tillsammans med vinnaren Måns Stenberg i riktigt god form och en likaså fint tävlande Toni Simonen.

Grengulden i fristående, ringar, hopp och barr gick till Måns Stenberg som vann kvaltävlingen med fina 82,750 före Toni Simonen (80,050) och Oskar Kirmes, som trots ett par missar i några av grenarna slutade på 76,300 poäng.

Fullständiga tävlingsresultat: http://sporteventsystems.se/sesscore/live/sm2011mag.html

- Oskar Kirmes är en oerhört lovande gymnast, kanske den främste just nu, säger Gymnastikförbundets idrottskonsulent för manlig artistisk gymnastik, Hans Goldring. Oskar tränar numera i Esbo (strax utanför Helsingfors) där hans far Matti Kirmes är tränare - men är svensk medborgare, och tävlar fortfarande för Älvsbygymnasterna. Det ska vi nog vara glada för, säger Goldring!

Sverige har idag många lovande unga gymnaster i åldersklassen runt femton, och har fått flera internationella framgångar på senare tid. Svensk manlig gymnastik är på väg uppåt, liksom den kvinnliga! Det var också mycket tätt bakom Oskars tredjeplacering i dagens kval. Tre lika unga gymnaster skuggade Oskar i resultatlistan: Carl Green från Malmöföreningen Motus Salto, Christopher Soos från Halmstad Frigymnaster och Arsalan Chenarakipoor, också han från Motus Salto. Alla ingår i det unga landslag som skaffat oss nya internationella gymnastikframgångar på sistone och som förbundskaptenerna Fredrik Pierreville och David Ahlin hoppas mycket på.

Winners Final går på söndag 15 maj kl 10 - 12.

Mer information: Hans Goldring, tel 070-531 62 03
Förbundskapten Fredrik Pierreville, tel 0733-347230