Åtta gymnaster tävlar i EM i artistisk gymnastik i Birmingham - om askmolnet lättar

Ett skadedrabbat svenskt seniorlandslag och ett ungt och mycket lovande juniorlandslag hoppas på att komma iväg till EM i kvinnlig artistisk gymnastik i Birmingham på lördag morgon den 24 april. . Allt beror på hur transportsituationen utvecklar sig, säger förbundskapten Agneta Göthberg. - För tillfället räknar vi med att flyga men vi undersöker också alternativa resmöjligheter.

De svenska seniorerna är uppsalagymnasten Lina Sjöberg (som tävlar i samtliga grenar). Eskilstunas Ida Jonsson tävlar i barr och bom och klubbkamraten Ida Gustavsson i barr. Veronica Wagner är fortsatt i rehab-träning efter sin fotskada.

JEM-laget består av Jonna Adlerteg (Eskilstuna GF), Ida Rothe (Västerås) samt de tre gymnasterna från Stockholm Top Gymnastics, Nicole Wanström, Anna du Rietz och Victoria Genberg.

För det stora framtidshoppet Jonna Adlerteg är JEM viktigt också för att det är hennes enda chans att kvalificera sig för kommande Ungdoms-OS - vilket hon anses ha en god chans att göra om hon fortsätter att prestera på den höga nivå hon etablerat sig på.

Juniorernas kvaltävling startar den 28 april (svensk tid kl 20.45) och seniorernas den 29 april kl 10.00.

EM-hemsidan: www.europeangymnastics2010.org
Se även Gymnastikförbundets officiella sida på Facebook (länk via förbundets hemsida www.gymnastik.se)

Mer information: förbundskapten Agneta Göthberg, 0703-420 514