972 svenskar på Gymnaestradan i Dornbirn

22 000 gymnaster i Österrike - största gymnastikhändelsen någonsin startar idag. (söndag) 972 svenskar på Gymnaestradan i Dornbirn Världens trettonde Gymnaestrada - och den största hittills - invigs i eftermiddag söndag 8 juli i Dornbirn i Österrike. 22 000 gymnaster från 57 länder fyller gatorna i Dornbirn (normalt 35 000 invånare) och i ytterligare tretton byar som ligger som ett pärlband i det undersköna landskapet vid kanten av Bodensjön. Den svenska delegationen med 972 svenska gymnaster bor i idyllen Bregentz. Med centrum i Dornbirn men även i övriga 'nationsbyar' kommer de olika trupperna att bjuda varandra och lokalbefolkning på alla tänkbara former av uppvisningsgymnastik. General för hela evenemanget är svenska Margaret Sikkens Ahlqvist, ordförande för Internationella Gymnastikförbundets (FIG) kommitté för Gymnastics For All. Det är vi svenska delegater förstås stolta över. Här finns också 300 ackrediterade journalister och fotografer - rekord också detta i Gymnaestradasammanhang. Finast av allt är att vara inviterad till att uppträda på den officiella FIG-galan. Den äran gläds två skånska gymnastikklubbar åt: Malmöflickorna och Kämpinge GF! Sverige vill arrangera Gymnaestradan i Göteborg 2015 Under årets Gymnaestrada kommer Svenska Gymnastikförbundet tillsammans med Göteborg & Co också att officiellt tillkännage sin kandidatur för att återigen få stå som värd för Gymnaestradan i Göteborg 2015. Senast skedde detta 1999 och det blev en formidabel succé som vi gärna vill upprepa. Gymnaestradan hålls vart fjärde år och nästa gång är det Lausanne som ska stå värd år 2011. Vi bloggar varje dag från Gymnaestradan Med start i morgon måndag den 9 juli bloggar vi med bild och text, och streamar från Gymnaestradan, hela veckan på länken http://www2.gymnastik.se/gymnaestrada/blog . Varje deltagande förening har sin egen sida. De deltagande trupperna är: Från Stockholmsområdet (inkl Uppsala) Brommagymnasterna och Stockholmsflickorna (med programmet Acrobatic Bounce - tumbling/trampett) Enebybergsgymnasterna (med programmet TV-night) GF Resårerna och Sofiaflickorna (med programmet GymFUNtastics) KFUM Stockholm tillsammans med Uppsalaflickorna (med programmet Somersaults in the air - tumbling och trampett) Janes Dans&Teater (med programmet Chess - Game of Passion - gymnastics/dance - tillsammans med Gymnos från Falun) Från Göteborgsområdet Team Göteborg (GF Kennedy tillsammans med Kents gubbar från Örebro, med programmet ABBA on tour - tumbling/trampett) Rytmgubbarna (med programmet Rhythm and Rock show - gymnastics) Från Skåne Kämpinge Gymnastikförening (med programmet Seaside - Joy and Happiness samt programmet Kangaroobic) Malmöflickorna (med programmet Joy of movements - dance/rhytmics) Helsingborgs Turn (med programmet Nostalgy - a musical journey) Från övriga landet Gymnos, Falun (uppträder tillsammans med Janes Dans&Teater), se ovan Kents gubbar, Örebro (uppträder tillsammans med Team Göteborg, se ovan Halmstad Frigymnaster (med programmet Rock on Sweden, tumbling/trampett) Nordlandic Team, Hudiksvall-Sundsvall (med programmet Swedish Forest) Uppsalaflickorna (uppträder tillsammans med KFUM Stockholm, se ovan) Samlingstrupper Swedish Youth Team (ungdomsmasstrupp, uppträder med programmet Just another day) World Gym (vuxenmasstrupp, uppträder med programmet Summer in Sweden) Undertecknad finns på plats i Österrike och nås på mobil 0708-350456. Soliga hälsningar från Gymnaestradan och Birgitta Rittner